یکی از چالش‌هایی که زنان خانه‌دار از ابتدای زندگی با آن مواجه بوده و هستند، لک شدن و به طور کلی کثیف شدن فرش در اثر ریختن چیزی بر روی آن است. حتما درک کرده‌اید که تا چه اندازه پاک کردن لکه ایجاد شده بر روی فرش امری سخت و دشوار است. حال تصور کنید که این لکه یک لکه چربی باشد، در این صورت از بین بردن آن کاری به مراتب دشوارتر خواهد بود. برای تمیز کردن لکه چربی فرش، روش‌هایی وجود دارد که ما در این مقاله از وبسایت قالیشویی ابریشم اصل می‌خواهیم پیرامون آن صحبت کرده و نکاتی کلیدی را مطرح کنیم تا هر زمان با چنین مشکلی مواجه شدید بتوانید در اسرع وقت لکه ایجاد شده را از روی فرش محو نمایید.
در ادامه، چندین راهکار برای پاک کردن لکه‌های چربی به شما معرفی می‌کنیم.

راهکارهای پاک کردن لکه چربی

•    در اولین قدم لازم است که پارچه‌ای تمیز را بر روی لکه چربی قرار داده و آن را فشار دهید و در انتها به جهت کسب اطمینان، با یک کاردک یا چاقو، روغن یا چربی باقیمانده را بردارید. اکیدا توصیه می‌شود پارچه یا حوله را به طور افقی حرکت ندهید چرا که این کار باعث نفوذ چربی به الیاف درونی فرش و نیز پخش شدن آن می‌شود.
•    برای بهتر حذف شدن لکه چربی می‌توانید از حلال‌های شیمیایی موجود در بازار استفاده کنید. پس از پاک کردن کامل لکه روغنی با حلال مناسب، محل مورد نظر را با آب گرم بشویید. در حین انجام کار سعی کنید به جهت مراقبت و محافظت بیشتر، از دستکش استفاده نمایید.
•    پس از انجام دادن دو مرحله قبل، می‌توانید مقدار کمی نشاسته ذرت یا جوش شیرین را بر روی لکه روغنی بریزید. این دو ماده، چربی و رطوبت را به خوبی جذب کرده و هیچگونه آسیبی هم به فرش وارد نمی‌کنند. بعلاوه قیمت نسبتا مناسبی داشته و به راحتی نیز در دسترس اند. ضمنا جوش شیرین و نشاسته، بر رو بدن انسان و محیط زیست، هیچگونه تاثیر بد و مخربی ندارند.
•    پس از خشک شدن، در نهایت جاروبرقی را روشن نموده و ذرات باقیمانده نشاسته و جوش شیرین را به خوبی جارو نمایید.

پاک کردن لک چربی از روی فرش

پاک کردن لکه روغنی از روی فرش با این چند روش

مورد ناخوشایندی که ممکن است بارها برای افراد مختلف اتفاق افتد، ریخته شدن ناخواسته یک ماده غذایی یا لکه روغنی بر روی فرش یا موکت است. اگر قصد پاک کردن لکه چربی را دارید، برای از بین بردن آن می‌توانید از این چند روش ساده نیز بهره بگیرید.
1.    در درون یک ظرف مقداری آب و چند قطره مایع ظرفشویی ریخته و آنها را با هم مخلوط کنید. سپس مقداری از محلول را بر روی قسمت مورد نظر ریخته و با یک برس تمیز سطح کار را تمیز نمایید تا لکه کمرنگ شود.
2.    برای پاک کردن لکه‌های چربی می‌توان از پراکسید هیدروژن نیز استفاده کرد. برای این منظور یک قاشق غذاخوری پراکسید هیدروژن 3 درصد را با یک لیتر آب ولرم مخلوط نموده و باز هم مثل قبل، با برس بر روی لکه چربی بکشید. دقت داشته باشید که برای جلوگیری از پوسیدگی و سفید شدن فرش، بلافاصله قسمت مورد نظر را با آب گرم شسته و اجازه ندهید محلول مدت زیادی بر روی فرش بماند.
3.    اگر رنگ فرش تان تیره است، برای پاک کردن چربی‌های باقیمانده می‌توانید از 200 میلی لیتر آب گرم، به همراه 50 میلی لیتر آمونیاک، استفاده کرده و بعد با برس لکه را تمیز نمایید. سپس همانند قبل بلافاصله اقدام به آبکشی فرش نموده و اجازه ندهید محلول به مدت طولانی بر روی فرش بماند چرا که اگر این محلول زمان زیادی بر روی فرش بماند می‌تواند باعث پوسیدگی فرش گردد. بنابراین در این خصوص، نهایت دقت و توجه لازم را به کار گیرید.
4.    مورد بعدی استفاده از سرکه و صابون است. چربی را از روی فرش پاک کرده و بعد با حوله‌ای آغشته به سرکه روی قسمت روغنی بکشید. در نهایت برای رهایی از بوی سرکه می‌توان از محلول آب و صابون برای شستشوی فرش استفاده کرد.
5.    اگر لکه چربی از روی فرش پاک نشد، الکل نیز گزینه بسیار خوبی است. مقداری از الکل را بر روی قسمت لکه دار ریخته و بلافاصله آن را بشویید.
6.    مایع ظرفشویی نیز گزینه خوبی برای برطرف کردن چربی‌ها و لکه‌های روغنی است. برای این منظور، مقداری از مایع ظرفشویی را با کمی آب ولرم مخلوط کرده و بر روی محل لکه‌ها آن را اسپری نمایید.
7.    اگر کمی جسارت دارید می‌توانید از خمیر اصلاح نیز استفاده نمایید.

راهکار پاک کردن لک چربی فرش

نکات مهم جهت تمیز کردن لکه چربی فرش

برای تمیز کردن و شستشوی فرش، این چند نکته را مد نظر داشته باشید تا فرش‌تان آسیب نبیند.
•    جهت آسیب ندیدن فرش خود، از آب سرد برای شستشو استفاده کنید.
•    الکل و سرکه را به مدت طولانی بر روی فرش باقی نگذارید و بلافاصله آن را با آب شستشو دهید.
•    به هیچ وجه مواد شیمیایی و سفید کننده را به تنهایی استفاده نکنید چرا که به الیاف فرش آسیب خواهند زد.

سخن پایانی

چنانچه فرش و موکت شما دچار کثیفی شده و نیاز به شستشو دارد و یا لکه‌ای بر روی آن ایجاد گشته که به هیچ عنوان نمی‌توانید آن را از بین ببرید، در صورت تمایل می‌توانید از خدمات قالیشویی ابریشم اصل در تهران و شهر ری استفاده کنید. مشتریان عزیز علاوه بر آنکه می‌توانند از طریق تلفن با این مجموعه تماس بگیرند، این امکان برای‌شان وجود دارد که بتوانند سفارش خود را به صورت آنلاین نیز ثبت کنند.
از اینکه با ما تا انتهای این مقاله همراه بودید سپاسگذاریم. امیدواریم علاوه بر مفید بودن مطالب عنوان شده، بتوانید نکات گفته شده را در زندگی خود بکار برده و از آنها استفاده نمایید.