یکی از روش های شستشوی فرش که از قدیم مرسوم بوده است شستن فرش در منزل است که برخی از افراد همچنان از این روش و با استفاده از شوینده های خانگی برای شستن فرش های خود استفاده می کنند. اگر قصد دارید فرش های خود را در منزل بشویید بهتر است با مواد شوینده مناسب برای این کار آشنا شوید. با شناخت مواد شوینده خانگی و مناسب می توانید علاوه بر ایجاد درخشندگی و تمیزی بیشتر در فرش از وارد شدن آسیب احتمالی بر آن نیز جلوگیری کنید.
در این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل می خواهیم شما را با برخی از ساده ترین و بهترین مواد شوینده که می توانید برای شستن فرش از آن استفاده کنید آشنا کنیم. برای آشنایی با این مواد تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شوینده های مناسب برای شستن فرش

از مواد مختلفی می توان برای شستن فرش در خانه استفاده کرد در ادامه به معرفی برخی از آن ها می پردازیم:

شامپو فرش

رایج ترین و بهترین شوینده برای شستن فرش استفاده از شامپو فرش است که به صورت تخصصی برای شستشوی فرش تولید می شود و با توجه به ترکیبات موجود در آن باعث بوجود آمدن خسارت و آسیب به الیاف و بافت فرش نمی شود. از شامپو فرش هم برای شستشوی فرش های دستباف و هم فرش های ماشینی می توان استفاده کرد.

پودر لباسشویی

یکی دیگر از مواد رایج در شستن فرش که غالبا در هر خانه ای یافت می شود و در روش های سنتی بیشترین استفاده را دارد پودر لباسشویی است. پودر های لباسشویی از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردار هستند و برای شستشوی فرش های ماشینی بسیار کاربردی هستند.

بهترین شوینده فرش

مواد شوینده خانگی

علاوه بر مواردی که گفته شد می توان با ترکیب برخی از مواد و شوینده های ساده خانگی برای شستشوی فرش استفاده کرد که برخی از آنها به شرح زیر است:

الکل سفید و سرکه سفید

یکی از مواد شوینده که می توان از آن در شستن فرش ها استفاده کرد محلول الکل سفید و سرکه سفید است. برای این منظور باید مقدار یک پیمانه آب، یک سوم پیمانه الکل سفید و یک دوم پیمانه سرکه سفید را مخلوط کرده تا محلول مورد نظر به دست بیاید. سپس با این محلول می توانید فرش را بشویید و در نهایت اجازه دهید به طور کامل خشک شود.

پودر صابون و جوش شیرین

با ترکیب سه قاشق پودر صابون، یک قاشق چای خوری جوش شیرین و یک لیوان آب می توانید به مخلوطی دست پیدا کنید که برای شستشوی فرش موثر است. این محلول را پس از تهیه به مدت چند ساعت درون یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود و پس از آن برای شستن فرش می توانید از آن استفاده کنید.
برای شستن فرش ها با استفاده از شوینده های خانگی بهتر است از یک اسفنج و یا تور استفاده کنید تا در حین شستشو آسیبی به فرش وارد نشود.

ویژگی های مواد شوینده مناسب برای فرش

همانطور که می دانید از مواد شوینده مختلفی می توان برای شستن فرش ها استفاده کرد که در صورت نداشتن اطلاعات کافی از شوینده مورد نظر ممکن است باعث آسیب رسیدن به الیاف و بافت فرش شوید. برای فرش ها با توجه به تفاوت در نوع بافت و جنس الیاف باید از شوینده های مناسب استفاده شود. اما به طور کل بهترین شوینده برای فرش باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • آسیب نرساندن به الیاف و بافت فرش
  • عدم ایجاد پوسیدگی در فرش
  • ایجاد نکردن آلرژِی و حساسیت در افراد
  • داشتن رایحه و بوی مطبوع
  • آسان بودن آبکشی مواد شوینده
  • داشتن ph خنثی
  • داشتن قابلیت نرم کنندگی و از بین بردن الکتریسیته ایجاد شده بر اثر سایش برس روی فرش
  • داشتن قیمت مناسب

معرفی بهترین شوینده فرش

اهمیت استفاده از شوینده مناسب 

فرش های ماشینی و دستباف از مواد و الیاف مختلفی مانند نخ، پنبه، ابریشم، اکریلیک، پلاستیک، پلی استر و... تولید می شوند. هر کدام از این مواد در برابر جذب آلودگی از مقاومت متفاوتی برخوردار هستند و همچنین در برابر مواد شوینده نیز واکنش های متفاوتی از خود نشان می دهند. بنابراین اگر هنگام انتخاب مواد شوینده دقت کافی صورت نگیرد ممکن است برای فرش مشکلاتی مانند تغییر رنگ، پوسیدگی و مشکلات مشابه دیگری ایجاد شود. استفاده از یک ماده شوینده مناسب در واقع با از بین بردن آلودگی ها به بهترین شکل باعث بوجود آمدن مشکل و آسیب به فرش نیز نمی شود. 

جمع بندی

این روزها از مواد شوینده متعدد و مختلفی برای شستن فرش ها استفاده می شود که هر کدام از آنها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. همانطور که در این مطلب اشاره کردیم بهترین مواد شوینده برای شستن فرش موادی هستند که آسیبی به فرش وارد نکرده و آلودگی های فرش را به بهترین نحو از بین ببرند. اما همانطور که اشاره کردیم با توجه به نوع و جنس فرش ها باید از ماده شوینده ای استفاده شود که بیشترین سازگاری را با فرش داشته باشد. برای این منظور باید اطلاعات کافی از جنس فرش و مواد شوینده داشته باشید اما در صورتی که این امر را به متخصصین این امر بسپارید علاوه بر شستشوی دقیق تر و اصولی تر با استفاده از مناسب ترین شوینده از آسیب رسیدن به فرش نیز جلوگیری می شود.
قالیشویی ابریشم اصل یک مجموعه با سابقه در شهر تهران است که با استفاده از پیشرفته ترین دستگاه ها و بهترین مواد شوینده کلیه خدمات مانند شستشوی فرش دستباف، ماشینی، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم و رفو را با بالاترین کیفیت انجام میدهد. شما می توانید با خیالی آسوده شستشوی فرش های خود را به این قالیشویی بسپارید.