قالی و قالیچه‌ ها از جمله آثار هنری و دست ‌بافته ‌های با ارزشی هستند که نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا درخشش و زیبایی طولانی‌ تری داشته باشند. همچنین با نگهداری اصولی از قالی ها و قالیچه ها می توانید به طول عمر آنها بیافزایید. قالی ها و قالیچه ها غالبا از مواد اولیه طبیعی تولید می شوند که همین امر باعث می شود در برابر برخی از شرایط حساس بوده و به سرعت دچار آسیب شوند.
به همین دلیل و با توجه به ارزشمند بودن آنها در این مقاله از قالیشویی ابریشم اصل، به بررسی و آموزش راه کارهایی برای نگه داری از قالی و قالیچه می ‌پردازیم تا این آثار هنری درخشان به نسل‌ های آینده منتقل شوند. 

رعایت تمیزی روزانه

یکی از اصول اساسی در نگهداری از قالی و قالیچه، رعایت تمیزی روزانه آن ‌ها است. با برقراری یک برنامه تمیزی منظم و هفتگی، می‌ توان از نفوذ عمیق گرد و غبار و ورود ذرات مختلف به بافت قالی جلوگیری کرد. این عمل مانع کدر شدن قالی می شود و همچنین نیاز به شستشوی زیاد را کاهش می دهد. 

ذخیره‌سازی صحیح

در صورتی که قالی ها و یا قالیچه هایی دارید که از آنها استفاده نمی کنید و باید در محلی آنها را نگهداری نمایید باید در امر ذخیره سازی و نگهداری آنها دقت داشته باشید تا دچار آسیب نشوند. برای ذخیره قالی و جلوگیری از تغییر شکل و خمیدگی آن، می‌ توان از رول‌ های مخصوص قالی استفاده کرد. این رول ‌ها به قالی کمک می‌ کنند تا تحت فشار و وزن بیشتر خم نشوند و در هنگام ذخیره سازی و نگهداری دچار آسیب نشوند.

نگهداری از قالی و قالیچه

استفاده از پد‌های محافظ

استفاده از پد‌های مخصوص زیر قالی، از خراشیدگی و فرسودگی بافت قالی جلوگیری می ‌کند. این پد‌ها به عنوان یک لایه محافظ بین قالی و سطح زمین عمل می ‌کنند تا قالی به طور مستقیم با سطح زمین در تماس نباشد و از بروز آسیب، خراشیدگی، پوسته شدن و مشکلات این چنینی جلوگیری می کند.

جلوگیری از آفت ‌ها و آلودگی ‌ها

با توجه به اینکه قالی ها و قالیچه ها از مواد اولیه طبیعی تهیه می شوند در برابر برخی آفت ها بسیار حساس هستند به همین دلیل باید برای جلوگیری از آفت زدگی و فرسودگی آنها نکاتی را در نظر گرفت.

استفاده از مواد ضد آفت

برای جلوگیری از حمله آفات به بافت قالی، می‌ توان از مواد ضد آفت طبیعی مانند دارچین و نعناع بهره برد. تا در صورت حمله آفات بتواند از قالی محافظت کرده و احتمال آسیب را به حداقل برسانند.

تهویه مناسب

اطمینان از وجود تهویه ‌ای مناسب در محل نگهداری قالی، از جمله اقدامات مهم در جلوگیری از رطوبت و پوسته شدن بافت قالی است. همچنین این امر باعث می شود که قالی کمتر در معرض حمله بید و قارچ ها قرار بگیرد و در سالم ماندن طولانی مدت آن بسیار موثر است.

ترمیم و بازسازی

با توجه به اینکه قالی ها و قالیچه ها یکی از وسائل پر مصرف هستند و به دلیل قرار داشتن در محل های پر رفت و آمد احتمال آسیب رسیدن به آنها زیاد است. به همین دلیل در صورت بروز خرابی ها نیاز به ترمیم و بازسازی دارند. در صورت ایجاد مشکلات این چنینی به موارد زیر دقت داشته باشید:

ترمیم خرابی ‌ها

در صورتی که قالی خراب شده یا برای بافت آن مشکلات دیگری ایجاد شده است، بهتر است از خدمات حرفه‌ ای در ترمیم و بازسازی بافت آن استفاده کنید. با این روش ها به صورت کاملا تخصصی بافت قالی را بهبود می بخشند.

بازسازی رنگ ‌ها

با گذشت زمان و استفاده مکرر از قالی ها، رنگ‌ های آن ها ممکن است کیفیت خود را از دست بدهند و از بین بروند. بازسازی و ترمیم رنگ‌ های قالی با استفاده از روش‌ های خاص و توسط افراد مجرب و متخصص انجام می شود که زیبایی و زندگی را به آنها باز می گرداند.

راه های نگهداری قالی و قالیچه

نگهداری از قالی ‌های خاص

در صورت داشتن قالی ‌های دست‌ بافت تاریخی، مراقبت و نگهداری دقیق ‌تری نیاز است. محیط مناسب و نور مناسب به این قالی ‌ها کمک می‌ کند تا درخشش و ارزش خود را حفظ کنند. در صورت قرار گرفتن این قالی ها در معرض تابش نور خورشید رنگ پریدگی و کدر شدن را در آنها شاهد خواهید بود. همچنین در صورتی که در معرض هوای مرطوب و یا در محیط های دارای رطوبت نگهداری شوند دچار پوسیدگی و خرابی می شوند. به همین دلیل دقت در محل و شرایط نگداری از این آثار ارزشمند اهمیت زیادی دارد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی راه کارهای نگهداری از قالی و قالیچه پرداختیم. از تمیزی منظم و استفاده از مواد ضد آفت تا ترمیم خرابی ‌ها و بازسازی رنگ ‌ها، این اقدامات می ‌توانند به حفظ و بهبود شرایط قالی‌ ها کمک کنند. به یاد داشته باشید که نگهداری صحیح از قالی ‌ها به ارزش و زیبایی آن‌ ها در طول زمان کمک می ‌کند. همچنین باعث ماندگاری و دوام بیشتر آنها می شود. با دقت در نگهداری اصولی از آنها می توانید برای مدت زمان بیشتری از وجود آن ها لذت ببرید.
یکی از مسائل مهم و اساسی در حفظ بیشتر سلامت قالی ها و قالیچه ها شستشوی دقیق و با رعایت نکات اصولی می باشد. در صورتی که این آثار ارزشمند دچار آلودگی شدند دقت داشته باشید که وظیفه شستشوی آن ها را به افراد متخصص و متبحر بسپارید. در قالیشویی های معتبر با رعایت دقیق شرایط شستشو و همچنین استفاده از مواد شوینده مناسب برای نوع و جنس قالی سلامت آن تضمین می شود.
قالیشویی ابریشم اصل یک مجموعه معتبر است که دارای تجربه سالها فعالیت در صنعت قالی شویی می باشد. در قالیشویی ابریشم اصل علاوه بر دقت و رعایت کلیه موارد تخصصی شستشو خدماتی مانند ترمیم و بازسازی قالی ها نیز زیر نظر افراد متخصص و مجرب انجام می گیرد. شما می توانید در صورتی که قالی هایتان دچار آسیب و خرابی شده اند از خدمات این مجموعه برای ترمیم آن ها بهره مند شوید.