آیا تا به حال با لکه خون روی فرشتان مواجه شده اید؟ با روش صحیح پاک کردن این لکه از روی فرش آشنایی دارید؟
قطعا تا به حال دچار خونریزی بینی و یا بریدگی دست شده اید این اتفاقا ممکن است باعث چکیده شدن قطرات خون بر روی سطح زمین و یا فرش شود. از آنجا که خون لکه ای سرسخت ایجاد می کند پاک کردن آن کمی دشوار خواهد بود و به سادگی نمی توان از شر این لکه خلاص شد. به همین دلیل پس از ریختن خون روی فرش، لباس و یا مبل باید بلافاصله برای تمیز کردن آن اقدام شود. اما چنانچه این لکه مدت باقی ماند و خشک شد برای پاک کردن آن باید از مواد شوینده قوی شیمیایی استفاده کنید.
برای آشنایی با بهترین روش های پاک کردن لکه خون از روی فرش تا انتهای این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل ما را همراهی کنید.

استفاده از پودر بچه 

اگر برای تمیز کردن لکه خون بلافاصله اقدام کنید نیازی به مواد شیمیایی قوی نیست. برای این کار می توانید از مقداری پودر بچه استفاده کنید، پودر را با اندکی آب مخلوط کرده به طوری که تبدیل به خمیر شود. پس از آن سطح لکه خون را کاملا با این خمیر بپوشانید و اجازه دهید خشک شود. پس از خشک شدن کامل خمیر آنرا از روی فرش جدا کنید و مشاهده خواهید کرد که لکه کاملا تمیز شده است. چنانچه به پودر بچه دسترسی ندارید می توانید از نشاسته ذرت یا آرد ذرت نیز به همین طریق استفاده کنید. از این روش می توانید برای پاک کردن لکه خون خشک شده بر روی مبل نیز استفاده کنید.

استفاده از سرکه

امکان پاک کردن لکه خون خشک شده بر روی فرش با استفاده از سرکه سفید نیز وجود دارد. سرکه سفید یک تمیز کننده بسیار عالی برای انواع لکه ها است که در پاک کردن لکه خون نیز می توان از آن استفاده کرد. برای این کار کافیست پارچه ای تمیز را به سرکه آغشته کرده و روی لکه بکشید اما دقت کنید که لکه روی قسمت های دیگر فرش پخش نشود. در صورتی که لکه خون قدیمی است و سخت پاک می شود می توانید مقداری جوش شیرین و یا نمک نیز بر روی لکه بپاشید و با پارچه آغشته به سرکه آنرا پاک کنید، در این صورت قدرت پاک کنندگی در سرکه افزایش می یابد. 

لک خون روی فرش

استفاده از محلول آب و نمک

برای پاک کردن لکه خون می توانید از محلول آب سرد و نمک که در همه خانه ها به راحتی در دسترس است استفاده کنید. در این روش داخل آب سرد مقداری نمک ریخته و محلول مورد نظر را با استفاده از آب پاش بر روی لکه بپاشید. این روش را چند مرتبه تکرار کنید تا لکه خیس شود و سپس می توانید آب و خون روی فرش را با احتیاط از روی فرش جمع کنید. تا تمیز شدن کامل لکه می توانید این عمل را تکرار کنید. در صورتی که لکه در گوشه ای فرش قرار دارد می توانید این محلول را داخل یک تشت آماده کرده و گوشه فرش را داخل محلول قرار دهید پس از آن مشاهده خواهید کرد که لکه خون کاملا از بین می رود.

استفاده از شامپو و آمونیاک

استفاده از روش های قبل در صورتی که لکه خون تازه باشد تاثیر کامل و بهتری خواهند داشت. همانطور که در ابتدا اشاره شد چنانچه لکه خون خشک شده و قدیمی باشد به دلیل سرسختی آن باید از شوینده های قوی برای پاک کردن آن استفاده کرد.
آمونیاک یک روش بسیار موثر در از بین بردن لکه خون از روی تمامی سطوح است. برای استفاده از این محلول بر روی فرش باید احتیاط کامل را رعایت کنید زیرا به دلیل قوی بودن ممکن است به الیاف فرش آسیب وارد کند. برای این روش ابتدا بهتر است خون خشک شده روی فرش را با استفاده از یک چاقو به آرامی پخش کنید، دقت داشته باشید که این کار را برای فرش های قیمتی و گران قیمت انجام ندهید زیرا ممکن است به الیاف فرش آسیب وارد کند.
برای پاک کردن لکه می توانید از آمونیاک به تنهایی استفاده کنید اما بهتر است از مواد شوینده معمولی استفاده کنید. ابتدا یک فنجان آب را درون یک بطری ریخته و 2 قاشق پایخوری شامپو به آن اضافه کنید می توانید از مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید. این محلول را روی فرش اسپری کرده و اجازه دهید چند دقیقه باقی بماند.
سپس در دمای آتاق 1 قاشق غذاخوری آمونیاک را درون 1 فنجان آب مخلوط کنید.
پس از خشک شدن فرش محلول آمونیاک و آب را روی آن اسپری نمایید و اجازه دهید 5 دقیقه روی فرش باقی بماند پس از آن دوباره فرش را کامل خشک کنید.

پاک کردن لک خون روی فرش

استفاده از پاک کننده آنزیم دار

پاک کننده های آنزیمی قادر هستند که ترکیبات شیمیایی موجود در لکه های خون را به طور کامل تجزیه کنند. این پاک کننده ها را باید بر اساس دستورالعمل های روی آن استفاده کنید. مقداری از محلول را بر روی لکه بپاشید و پس از چند دقیقه لکه را کامل خشک کنید. دقت داشته باشید که مواد پاک کننده آنزیم دار را برای فرش های پشمی و ابریشمی استفاده نکنید زیرا ممکن است به فرش آسیب وارد کند.

خشک کردن فرش ها 

پس از اینکه لکه روی فرش را پاک کردید باید حتما فرش را به طور کامل خشک کنید زیرا رطوبت باقی مانده بر روی فرش می تواند باعث کدر شدن فرش و یا ایجاد کپک و بوی نم کند. برای این کار می توانید یک  فن را بر روی قسمت خیس شده فرش روشن کنید و یا می توانید با باز گذاشتن درب و پنجره با استفاده از هوای بیرون فرش را به طور کامل خشک کنید.

جمع بندی

همانطور که در این مطلب بیان شد لکه خون یکی از لکه های سرسخت و قوی است که برای پاک کردن آن ممکن است با چالش مواجه شوید. به چند روش برای پاک کردن لکه خون از روی فرش اشاره شد اما با توجه به اینکه برای پاک کردن لکه های خشک باید از مواد شوینده قوی استفاده کنید و ممکن است باعث آسیب رسیدن به الیاف فرش شود بهترین راه برای تمیز شدن و پاک شدن فرش استفاده از خدمات قالیشویی است.
در قالیشویی ابریشم اصل با استفاده از کلیه اصول بهداشتی و رعایت مسائل شرعی فرش های شما با بهترین و مناسب ترین مواد شوینده و توسط افراد حرفه ای شسته می شود. خدمات ارائه شده توسط این قالیشویی شامل شستشوی فرش دستبافت، ماشینی، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم و رفوی فرش و... است. برای بهره مندی از خدمات این قالیشویی می توانید همین حالا سفارش خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید و یا با شماره های این قالیشویی تماس بگیرید.