تمیز کردن لک چای و قهوه فرش به چه صورت انجام می‌شود؟ همان‌طور که می‌دانید فرش یکی از پرکاربردترین وسایل خانه است که ممکن بر اثر عوامل مختلفی دچار لک و آلودگی شود. از آنجایی که قهوه و چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها هستند. امکان ریخته شدن آن‌ها بر روی فرش و ایجاد لکه بسیار زیاد است. ظاهر ناخوشایند و ناراحت‌کننده این لکه‌ها سبب می‌شود به دنبال بهترین راه برای پاک کردن آن‌ها از روی فرش باشیم. پاک کردن این لکه‌ها باید کاملا اصولی  و در اسرع وقت انجام شود زیرا در غیر اینصورت بافت فرش آسیب خواهد دید.
 در این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل قصد داریم نحوه درست و اصولی تمیز کردن لکه چای و قهوه را از روی فرش به شما عزیزان آموزش دهیم، با ما همراه باشید.

انواع لکه‌های چای و قهوه 

تمیز کردن لک چای و قهوه فرش بستگی به مدت زمانی که این لکه‌ها بر روی فرش ایجاد شده‌اند دارد. به نحوی که اگر قهوه و چای به تازگی بر روی فرش ریخته شده‌اند و هنوز جای آن‌ها خشک نشده است به راحتی تمیز می‌شوند. اما اگر مدتی از ایجاد شدن این لکه‌ها گذشته باشد و کاملا خشک شده باشند، پاک کردن آن‌ها نیاز به کمی صبر و دقت دارد. در ادامه به بررسی انواع روش‌هایی که می‌توان با آن به خوبی لکه‌های چای و قهوه را از روی فرش پاک کرد می‌پردازیم:

نکات تمیز کردن لک چای و قهوه فرش

آب و مواد شوینده اولین گزینه پیشنهادی برای تمیز کردن لکه قهوه و چای

تمیز کردن لک چای و قهوه فرش با این روش به این صورت است که در ابتدا باید یک دستمال نرم و خشک را بر روی لکه قرار دهید و کمی فشار به پارچه وارد کنید تا رطوبت لکه را به خوبی به خود جذب کند. 
از کشیدن دستمال به روی لکه خودداری کنید زیرا با این کار لکه بیشتر پخش می‌شود. در این مرحله یک حوله پنبه‌ای یا یک تیکه اسفنج را با کمی آب گرم خیس کنید و بر روی لکه محکم فشار دهید. آب به عنوان بهترین حلال لکه‌های چای و قهوه عمل می‌کند. بعد از اینکه لکه کمی کمرنگ‌تر شد حوله یا اسفنج را به حالت چرخشی و از سمت بیرون به سمت داخل لکه بکشید. با این کار از پخش شدن و بیشتر شدن لکه جلوگیری می‌کنید. 
تمیز کردن لک چای و قهوه فرش گاهی اوقات به سادگی انجام نمی‌شود. اگر لکه با انجام مراحل بالا از بین نرفت می‌توانید مقداری مایع ظرفشویی را در آب گرم به خوبی حل کنید و دستمال آغشته به آن را بر روی لکه بکشید و تا تمیز شدن کامل لکه این کار را ادامه دهید.
 در برخی مواقع که لکه سرسخت بوده و به آسانی پاک نمی‌شود می‌توانید با استفاده از پودر لباسشویی به جای مایع ظرفشویی برای تمیز کردن لکه اقدام کنید. در این مرحله تنها کافی است دانه‌های پودر را خیلی خوب داخل آب حل کنید تا هنگام تمیز کردن لکه به داخل الیاف فرش نفوذ نکنند. پس از انجام کار با استفاده از یک پارچه خشک رطوبت فرش را به خوبی بگیرید تا هیچ گونه بوی نامطبوعی در فرش باقی نماند. سعی کنید در تمامی مراحل از وارد کردن فشار زیاد به الیاف فرش جلوگیری کنید زیرا ممکن است با این کار بافت فرش به مرور خراب و فرسوده شود.

پاک کردن لک از روی فرش

ماءالشعیر برای پاک کردن لکه قهوه معجزه می‌کند

تمیز کردن لک چای و قهوه فرش به صورت باورنکردنی با استفاده از ماءالشعیر به بهترین شکل امکان‌پذیر است. این نوشیدنی می‌تواند به عنوان یک پاک کننده قوی، لکه‌های سرسخت چای و قهوه را از روی فرش پاک کند. برای پاک کردن لکه چای و قهوه با استفاده از ماءالشعیر تنها کافی است مقداری از آن را بر روی فرش و محل لکه بریزید و سپس با استفاده از یک دستمال به آرامی بر روی لکه بکشید. می‌توانید این کار را تا پاک شدن کامل لکه ادامه دهید. بعد از پاک شدن لکه با استفاده از یک دستمال نم‌دار فرش را به خوبی تمیز کنید و با یک دستمال تمیز کاملا فرش را خشک نمایید. با استفاده از ماءالشعیر می‌توانید سخت‌ترین و سمج‌ترین لکه‌ها را به بهترین شکل ممکن از روی فرش پاک کنید.

پاک کردن لکه قهوه با سرکه سفید

تمیز کردن لک چای و قهوه فرش با استفاده از محلول ترکیبی سرکه سفید، آب ولرم و مایع ظرفشویی به خوبی اماکن‌پذیر است. شما می‌توانید ۵ قاشق غذاخوری سرکه سفید را با یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی و نصف لیوان آب ولرم به خوبی مخلوط کنید و سپس با استفاده از یک دستمال آغشته به این محلول لکه چای یا قهوه را به خوبی از روی فرش پاک کنید. بعد از اینکه لکه از روی فرش پاک شد با کشیدن پارچه خیس بر روی لکه مواد پاک کننده باقیمانده را از روی فرش پاک کنید. در آخر کار نیز با استفاده از یک پارچه خشک تمیز، محل لکه را به خوبی خشک کنید تا رطوبت اضافه آن گرفته شود.

پودر ذرت یک پاک‌ کننده قوی لکه قهوه و چای

تمیز کردن لک چای و قهوه فرش، در صورتی که لکه کهنه و قدیمی شده باشد، را می‌توان با استفاده از مخلوط سرکه و پودر ذرت به خوبی انجام داد. برای این کار کمی سرکه را با پودر ذرت به خوبی مخلوط کنید و ترکیب حاصل را به آرامی بر روی محل لکه بریزید. لکه موجود بر روی فرش به خوبی به این ترکیب جذب شده و از بین می‌رود. در انتها نیز همانند مراحل قبل با استفاده از یک دستمال نم‌دار و خشک فرش را از محلول تمیز کننده به خوبی پاکسازی کنید.

نتیجه گیری

تمیز کردن لک چای و قهوه فرش به تخصص و مهارت نیاز دارد. در صورتی که این کار به صورت تخصصی انجام نشود ممکن است بافت فرش آسیب ببیند و کیفیت فرش دچار افت شود. بهترین کار برای از بین بردن هرگونه لک ماندگار و نازیبا از روی فرش تماس با متخصص آن و سپردن کار به کاردان است. 
قالیشویی ابریشم اصل با بهره بردن از امکانات و تجهیزات پیشرفته به صورت تخصصی و با توجه به نوع فرش تمامی آلوددید‌ها و لکه‌ها را از روی فرش‌ها پاک کرده و پاکیزگی و درخشندگی روز اول را به فرش‌های شما هدیه می‌کند.