تا به حال به زرد شدن ریشه فرش مواجه شده اید؟
آیا می دانید با چه روش هایی می توان این مشکل را برطرف کنید؟
یکی از دردسرهایی که پس از ششستشوی فرش در منزل ممکن است با آن مواجه شویم زرد شدن ریشه های فرش است. از آنجا که فرش ها یکی از مهم ترین قسمت های دیزاین و دکوراسیون منازل شناخته می شوند به همین دلیل تمیزی و درخشندگی آن می تواند بر روی زیبایی نمای منزل تاثیر زیادی داشته باشد. و زرد شدن ریشه های فرش می تواند باعث از بین رفتن زیبایی و ظاهر فرش شود. زرد شدن ریشه های فرش می تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود البته اصلی ترین دلیل زردی ریشه فرش می تواند به خاطر خارج نشدن کامل آب های کثیف فرش باشد اما همانطور که گفته شد دلایل دیگری نیز ممکن است این مشکل را تشدید کند. 
آشنایی با روش های رفع زردی ریشه های فرش می تواند نقش مهمی در نظافت و درخشندگی فرش شما داشته و همچنین باعث افزایش طول عمر آن شود. به همین دلیل در این مقاله از قالیشویی ابریشم اصل می خواهیم شما را با این روش ها آشنا کنیم. تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

رفع زردی ریشه فرش

دلایل زرد شدن ریشه فرش

همانطور که گفتیم اصلی ترین دلیل زردی ریشه های فرش عدم رعایت اطول شستشو و خشک نشدن صحیح آن است. افرادی که فرش های خود را به روش سنتی شسته و از خدمات قالیشویی ها استفاده نمی کنند به دلیل نداشتن تخصص کافی برای شستشو ممکن است باعث زرد شدن ریشه فرش ها شوند. با توجه به این موارد به معرفی برخی از اصلی ترین دلایل ایجاد این مشکل می پردازیم.
1.    عدم غبار روبی
در گذشته که فرش ها در منازل شسته می شدند یکی از مهم ترین بخش ها قبل از شستشو غبارروبی فرش بود. به این صورت که پس از جارو کشیدن فرش آنرا از جایی آیزان کرده و بعد با یک چوب یا جارو ضرباتی به فرش وارد می کردند تا گرد و غبار موجود در فرش بیرون کشیده شود. اما با توجه به تغییر در سبک زندگی و همچنین نبودن فضای مناسب این روش ها به فراموشی سپرده شده اند. جارو نکردن دقیق فرش و تکان ندادن فرش باعث می شود که گرد و غبار در فرش باقی بماند و پس از خیس شدن داخل الیاف فرش باقی بماند و باعث زردی ریشه و قسمت های دیگر فرش شود.
2.    عدم استفاده از شوینده مناسب
یکی دیگر از عوامل بروز این مشکل استفاده از شوینده نامناسب است. امروزه شوینده های زیادی در بازار موجود هستند که در صورت نداشتن اطلاعات و دانش کافی از نوع این شوینده ها ممکن است به فرش آسیب وارد شود. همچنین استفاده از شوینده های غیر استاندارد و نامعتبر علاوه بر آسیب رساندن به الیاف فرش می تواند باعث ایجاد لکه های مختلف بر روی فرش شود.
3.    آبکشی نامناسب و خارج نشدن زردآب
در فرش هایی که مدت زیادی استفاده شده اند آلودگی و گرد و غبار زیادی جذب شده و اگر در هنگام شستشو به درستی آبکشی نشود باعث ایجاد زردی در ریشه و قسمت های روشن فرش می شود. در هنگام شستشو باید آبکشی فرش به دقت و تا زمان خارج شدن کامل زرد آب ادامه پیدا کند. زیرا باقی ماندن زردآب رنگ فرش را کدر و ریشه ها را زرد می کند.
4.    خشک نشدن کامل فرش
علاوه بر مواردی که گفتیم خشک نشدن کامل فرش نیز می تواند باعث زردی ریشه های فرش شود. در صورتی که پس از اتمام شستشوی فرش، آنرا آویزان نکرده و آب داخل فرش به طور کامل خارج نشود این آب در ریشه ها جمع شده و باعث زردی آن و همچنین سایر بخش های فرش می شود. علاوه بر این ممکن است در صورت خشک نشدن کامل و صحیح، فرش بوی نامطبوع نم بگیرد. 

راهکار رفع زردی ریشه فرش

روش هایی برای رفع زردی فرش

اگر با رعایت کلیه این موارد و یا به هر دلیل دیگری باز هم با زردی ریشه و یا بخش های دیگر فرش مواجه شدید می توانید با انجام چند روش ساده این مشکل را برطرف کنید. 
در ابتدا بهتر است به میزان زردی ریشه و سایر قسمت های فرش دقت کنید اگر این زردی حجم زیادی از فرش را شامل می شود بهتر است که رفع آنرا به افراد متخصص و یک قالیشویی معتبر بسپارید. اما در صورتی که کم باشد می توانید خودتان به راحتی با چند روش ساده آنرا در منزل حل کنید. 

(نکته: دقت داشته باشید اگر این زردی در کل فرش ایجاد شده باشد باید مراحل شستشو را به طور کامل از ابتدا انجام دهید.)

استفاده از محلول آب نمک و سرکه

برای این روش نیاز به مواد زیر دارید:
نمک: 2 قاشق
سرکه سفید: 2 قاشق
آب: نیم لیتر
دستمال و حوله تمیز
ابتدا باید تمام مواد را به همان میزان که گفتیم با هم مخلوط کنید تا محلول مورد نیاز آماده شود. سپس محلول به دست آمده را با استفاده از یک دستمال تمیز روی محل زرد شده به آرامی بکشید تا زردی از بین برود. این کار را تا پاک شدن کامل زردی های فرش ادامه دهید. پس از اتمام می توانید با استفاده از یک حوله تمیز و آب محلول را از ریشه ها پاک کنید. به این صورت که حوله را درون ظرف آب تمیز فرو کرده و قسمت های آغشته به محلول را تا حد امکان تمیز کنید. سپس می توانید با یک حوله یا دستمال تمیز قسمت های خیس شده را خشک کنید.  

استفاده از محلول جوش شیرین و سرکه

مواد مورد نیاز این روش نیز به شرح زیر است:
جوش شیرین: 2 قاشق
سرکه سفید: 2 قاشق
آب: نیم لیتر
دستمال و حوله تمیز
در این روش نیز در ابتدا مواد را به طور کامل با هم مخلوط کرده تا محلول مورد نیاز آماده شود. سپس مانند مورد قبلی محلول را با یک دستمال بر قسمت های زرد فرش به آرامی بکشید تا زردی به طور کامل تمیز شود. پس از آن نیز با یک حوله و آب محلول را از قسمت های مختلف ریشه و فرش تمیز کرده و با یک حوله خشک سعی کنید کاملا فرش را خشک کنید.

سخن پایانی

در این مطلب به بیان دلایل زردی ریشه فرش و همچنین معرفی برخی روش ها برای رفع این مشکل پرداختیم. اما در صورتی که پس از انجام این اقدامات همچنان متوجه شدید که فرش کدر و زرد است و یا اینکه پس از شستشو دیدید که قسمت های زیادی از فرش زرد شده است باید شستشو را به طور کامل دوباره انجام دهید.
اما پیشنهاد ما به شما سپردن این کار به افراد متخصص در این زمینه است. استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر می تواند از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و علاوه بر درخشندگی و زیبایی فرش باعث افزایش طول عمر و سلامت فرشتان شود. زیرا در یک مرکز قالیشویی معتبر کلیه خدمات با استفاده از دستگاه های مکانیزه و همچنین با استفاده از بهترین و مناسب ترین نوع مواد شوینده انجام می شود.
قالیشویی ابریشم اصل یک قالیشویی معتبر و با سابقه سالها فعالیت در شهر بزرگ تهران ارائه کننده باکیفیت ترین خدمات قالیشویی مانند شستشوی فرش دستبافت، ماشینی، موکت شویی، مبل شویی و ... با بهره گیری از کادری مجرب و متخصص و همچنین استفاده از به روزترین دستگاه ها و ماشین آلات مکانیزه است.