آیا در منزلتان تابلو فرش دارید؟ با روش های مراقبت و تمیز کردن آن آشنا هستید؟
آیا می دانید چطور می توان طول عمر تابلو فرش را افزایش داد؟
اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید تا انتهای این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل ما را همراهی کنید.
تابلو فرش ها جزء لوازم لوکس و زیبا در منازل به شمار می روند. تابلو فرش ها با استفاده از نخ های ابریشمی یا پشمی و در ابعاد و طرح و رنگ متفاوتی بافته می شوند. با توجه به ارزشمند و گران قیمت بودن این تابلوها نگهداری و مراقبت از آنها بسیار اهیمت دارد، مراقبت صیحیح از آن ها قطعا باعث افزایش طول عمر آن می شود و علاوه بر آن بر زیبایی آن می افزاید. نگهداری و همچنین شستشوی تابلو فرش ها نیاز به رعایت برخی نکات و اصولی دارد که باید حتما انجام شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به بیان روش های صحیح برای نگهداری بهتر و شستشوی اصولی تابلو فرش بپردازیم.

نکاتی درباره نگهداری تابلو فرش

تابلو فرش ها با گذشت زمان بر اثر گرد و غبار و آلودگی های محیط زیبایی و درخشندگی خود را از دست می دهند. برای اینکه این اتفاق رخ ندهد و این تابلوها، زیبایی خود را از دست ندهند باید برای مراقبت از آنها نکاتی را رعایت کنید. شاید تصور کنید تنها راه رسیدگی به تابلو فرش شستشوی آن است در حالیکه شما می توانید با رعایت نکات دیگری به حفظ سلامتی و زیبایی بیشتر آن کمک کنید. با این کار می توانید فاصله زمانی شستن تابلو فرش را بیشتر کنید و ناچار نیستید مرتب آن را بشویید. با این کار از بروز آسیب های مختلف روی آن جلوگیری می کنید همچنین با شسته شدن کمتر باعث افزایش طول عمر تابلو می شوید. در ادامه به معرفی چند نکته برای مراقبت از تابلو فرش می پردازیم.

نگهداری تابلو فرش

1.    نصب صحیح تابلو فرش

در زمان نصب تابلو فرش باید دقت زیادی داشته باشید تا به وسیله میخ و چکش به آن ضربه ای وارد نکنید و باعث پارگی آن و یا آسیب رسیدن به تابلو نشوید. 

2.    تابلو فرش را در مکان درستی نصب کنید

نصب تابلو فرش در فضای مناسب یکی از موارد مهم در نگهداری آن به شمار می رود. قطعا برای شما مهم است که تابلو فرش را در جایی قرار دهید که بهتر دیده شود اما باید هنگام نصب به این نکته نیز توجه داشته باشید که محل نصب در مراقبت بهتر از تابلو فرش بسیار اهمیت دارد.
به عنوان مثال بهتر از تابلو فرش ها را روی دیوارهای گچی و یا آهکی قرار ندهید و همچنین تابلو فرش در مجاورت پنجره ها و در معرض نور و رطوبت نصب نکنید.

3.    انتخاب صحیح قاب تابلو فرش

قاب تابلو فرش باعث زیباتر و لوکس تر شدن آن می شود اما نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قاب وظیفه حفاظت از تابلو را بر عهده دارد. به همین دلیل حتما تابلو را با قاب نصب کنید و از نصب کردن بدون قاب تابلو فرش اجتناب کنید.

4.    مراقب آب و رطوبت باشید

فرقی ندارد فرش شما از چه جنسی و برای کف منزل یا روی دیوار باشد برای همه فرش ها باید حتما مراقب آب و رطوبت باشید. زیرا با نفوذ کردن رطوبت به بافت و الیاف فرش باعث می شود که فرش دچار پوسیدگی و یا کپک زدگی شود. به همین دلیل این نکته اهمیت زیادی دارد که هر چند وقت تابلو فرش و دیواری که روی آن نصب شده است را چک کنید و در صورتی که تابلو یا دیوار دچار خیسی و رطوبت شده باید بلافاصله محل نصب را تغییر دهید.

5.    در معرض نور مستقیم نباشد

تابش مستقیم نور خورشید برای همه انواع فرش ها چه فرش هایی که روی زمین پهن می شود و چه تابلو فرش ها باعث از بین رفتن رنگ آن می شود. بنابراین برای جلوگیری از کم رنگ شدن تابلو فرشتان سعی کنید حتما آن را در محلی نصب کنید که نور مستقیم خورشید روی آن نتابد.

نحوه شستشوی تابلو فرش

حال که با نکات مربوط به نگهداری صحیح تابلو فرش آشنا شدید به نحوه شستشوی آن می پردازیم. اگر به هر دلیلی تابلو فرشتان کثیف شد و نیاز به شستشو داشت باید با رعایت نکات مربوط به شستشوی تابلو فرش ها اقدام به شستن آن کنید.
نکته: قبل از اقدام به شستن تابلو فرش باید به یک نکته بسیار مهم دقت کنید و آن نکته این است که آیا تابلو فرشتان رنگ پس می دهد یا نه؟ اگر تابلو فرش شما هنگام شستن رنگ پس بدهد باعث می شود که طرح و نقشه روی فرش کاملا دچار آسیب دیدگی شود. به همین دلیل لازم است که قبل از شروع شستشو از این مساله اطمینان کسب کنید.
برای اطمینان از این امر می توانید با استفاده از مراحل زیر تست انجام دهید. 
برای انجام این تست به مقداری آب ولرم و یک عدد دستمال سفید و تمیز نیاز است. دستمال را به آب ولرم آغشته کنید و آنرا به آرامی روی پرزهای فرش بکشید. سپس سطح دستمال را چک کنید اگر رنگی شده بود باید نتیجه بگیرید فرشتان رنگ پس می دهد. در صورتی که تابلو فرش شما رنگ پس می دهد برای آسیب نرسیدن به آن در هنگام شستشو بهترین گزینه این است که به یک قالیشویی معتبر مراجعه کرده و این کار را به افراد متخصص این امر بسپارید.
اما چنانچه قصد دارید در منزل تابلو فرشتان را بشویید مراحل زیر را انجام دهید.

شستشوی تابلو فرش

1.    غبارروبی روی تابلو فرش

قبل از اینکه اقدام به شستن فرش کنید باید ابتدا آنرا غبار گیری کنید. برای این کار می توانید از روش سنتی و معمولی تکاندن فرش استفاده کنید. برای اینکه از خارج شدن کامل غبار از فرشتان اطمینان کسب کنید می توانید با استفاده از یک چوب به پشت فرش ضربه بزنید. علاوه بر روش سنتی می توانید با استفاده از جاروبرقی نیز این کار را انجام دهید.

2.    قرار دادن فرش روی سطح صاف

در گام بعد باید تابلو فرشتان را روی یک سطح صاف پهن کنید اگر سطحی که برای شستشو انتخاب می کنید دارای کمی شیب نیز باشد راحت تر می توانید شستشو را انجام دهید.

3.    خیس کردن فرش

قبل از استفاده از مواد شوینده ابتدا تمامی سطح تابلو فرشتان را با آب خیس کنید.

4.    آماده کردن شوینده

برای آماده کردن محلول شوینده مناسب شستشوی تابلو فرش می توانید از دو فنجان شامپو فرش و 1 الی 2 لیتر آب استفاده کنید. شامپو فرش را درون آب حل کنید تا رقیق و قابل استفاده شود.

5.    استفاده از محلول

محلولی که آماده شده است را کامل هم بزنید تا کف کند و سپس از کف محلول برای شستن استفاده کنید.

6.    تمیز کردن فرش

با استفاده از یک اسفنج می توانید کف های روی فرش را پاک کنید و استفنج را روی فرش بکشید تا کثیفی های فرش از بین برود.

7.    آب کشی

پس از اینکه کف ها را با اسفنج از روی فرش پاک کردید و فرش را کامل تمیز نمودید نوبت آب کشی می رسد. با استفاده از آب کاملا کف ها را آب کشی و پاک کنید.

8.    خشک کردن

فرش را در محلی قرار دهید تا به طور کامل خشک شود. دقت داشته باشید در معرض نور مستقیم خورشید نباشد. همچنین اجازه دهید فرش به طور کامل خشک شود و پس از خشک شدن کامل آنرا استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب شما را نحوه صحیح نگهداری و شستشوی تابلو فرش آشنا کردیم. همانطور که می دانید تابلو فرش ها جزء فرش ها و لوازم قیمتی و لوکس به شمار می روند به همین دلیل نگهداری صحیح از آنها اهیمت زیادی می تواند داشته باشد. در این مقاله به بیان روش صحیح شستن فرش در منزل پرداختیم اما از آنجا که تابلو فرش ها اهمیت زیادی دارند و ممکن است با شستشوی اشتباه باعث آسیب رسیدن به آن شویم بهترین راه برای این کار مراجعه به یک قالیشویی معتبر است. قالیشویی ابریشم اصل یکی مجموعه معتبر و با تجربه سالها فعالیت در زمینه کلیه خدمات قالیشویی آماده ارائه خدمات به همشهریان و مشتریان عزیز می باشد. این قالی شویی کلیه خدمات قالیشویی، موکت شویی، شستشوی تابلو فرش، مبل شویی، رفو، ترمیم و ... را با استفاده از مجهز ترین دستگاه ها و بهترین مواد شوینده انجام می دهد.