فرش ها در دکوراسیون و طراحی منازل نقش مهمی را ایفا می کنند به طوری که وارد هر خانه ای که می شویم اولین چیزی که به چشم می خورد و با آن روبرو می شویم فرش است. به همین دلیل تمیزی و زیبایی فرش می تواند جلوه زیباتری به خانه بدهد و در صورتی که فرش کدر و کثیف باشد جلوه بدی را به خانه ما می دهد.
بر اثر رفت و آمد و گذشت زمان روی فرش ها گرد و غبار نشسته و باعث کثیفی و کدر شدن فرش می شود به همین دلیل بهتر است که هر هفته گرد و غبار روی فرش را با جاروبرقی پاک کرد. علاوه بر گرد و غبار نور خورشید نیز اگر بیش از حد روی فرش بتابد باعث تغییر رنگ و کدر شدن فرش می شود. شستشوی غیر اصولی فرش نیز باعث کدر شدن رنگ فرش و تغییر ظاهری در آن می شود. به همین دلیل باید فرش ها را به روش اصولی و صحیح شستشو داد.
در این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل با دلایل کدر شدن فرش و همچنین نکاتی برای رفع این مشکل شما را آشنا می کنیم. اگر می خواهید با دلایل کدر شدن فرش و راهکارهای رفع آن آشنا شوید تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

دلایل کدر شدن فرش

دلایل مختلف کدر شدن فرش

کدر شدن فرش ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. اگر می خواهید فرشتان عمر طولانی تر داشته و دیرتر کدر شود اولین و بهترین پیشنهاد و راهکار این است که هفته ای دو مرتبه آنرا جاروبرقی بکشید. همچنین می توانید زمانی که مهمان ندارید روی فرش را با یک روفرشی بپوشانید تا در معرض تابش آفتاب قرار نگیرد. در ادامه به معرفی برخی از دلایل کدر شدن فرش پس از شستشو می پردازیم.

1.    غبار روبی نکردن فرش

از مهمترین و ابتدایی ترین کارهایی که باید قبل از شستشوی فرش انجام شود غبارروبی آن است. برای این کار می توانید از یک جاروبرقی یا جارودستی استفاده کنید و تمام نقاط سطح فرش و حتی ریشه های آنرا به طور کامل از گرد و غبار پاک کنید.
اگر این کار را به درستی انجام ندهید گرد و غبار در بین تار و پود فرش باقی می ماند و حتی اگر کم و ناچیز به نظر برسد در عمق فرش نفوذ کرده و به مرور زمان می تواند بر ظاهر فرش تاثیر گذاشته و باعث کدر شدن آن شود. غبارروبی فرش قبل از شستشو می تواند تاثیر زیادی بر کمتر کدر شدن آن داشته باشد.

2.    خیساندن نادرست فرش

بهتر است برای خیساندن فرش از آب خیلی داغ و خیلی سرد استفاده نشود، بهترین دمای آب برای این کار آب ولرم است. بعضی از افراد بر این باورند که اگر فرش را با آب کاملا داغ بشویند باعث بهتر تمیز شدن آن می شود اما این تصور کاملا اشتباه است. آب داغ به الیاف فرش آسیب وارد کرده و همچنین باعث رنگ پریدگی فرش می شود. علاوه بر این نباید فرش را برای مدت زمان طولانی خیس نگه داشت و باید بعد از خیساندن کامل آن بلافاصله شستشو را انجام دهید.

3.    استفاده از شوینده نامناسب

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر کدر شدن و تغییر رنگ فرش استفاده از شوینده های نامناسب است. مواد شیمیایی که برای شستشوی فرش استفاده می کنید باید با الیاف فرش سازگاری داشته باشند و نباید باعث تغییر رنگ آن شود. علاوه بر این استفاده از شوینده نامناسب می تواند باعث پوسیدگی فرش و همچنین زردی ریشه های آن شود. بهترین شوینده برای جلوگیری از کدر شدن فرش شوینده های خنثی هستند.

4.    آبکشی نادرست فرش

یکی از مراحل مهم در شستشوی فرش آبگیری کامل و صحیح آن است که اگر به طور صحیح انجام نشود باعث کدر شدن فرش می شود. آبکشی باید به طوری انجام گیرد که مواد شوینده به طور کامل از فرش خارج شده و در لابلای الیاف فرش باقی نماند. در صورتی که فرش را به طور کامل آبکشی نکنید بعد از خشک شدن ممکن است دچار تاری و کدری شود. این مشکل در فرش های دستباف بیشتر رخ می دهد به دلیل اینکه الیاف این فرش ها از مواد طبیعی است و بیشتر در معرض تغییر رنگ و کدر شدن قرار دارند. اگر قصد دارید در مخانه اقدام به شستشوی فرش خود نمایید در صورتی که مهارت کافی را برای آب گیری نداشته باشید ممکن است مقدار زیادی رطوبت در فرش باقی بماند و همین امر باعث کدر شدن فرش و زردی ریشه ها می شود. در کارخانه های قالیشویی آبگیری فرش با استفاده از دستگاه های اتوماتیک فرش شویی انجام می شود و به طور کامل این عمل انجام می گیرد.

5.    خشک کردن نادرست فرش

خشک کردن نادرست و غیر اصولی فرش یکی دیگر از عوامل کدر شدن آن است. زمانی که فرش مرطوب و خیس است نباید آن را در فضای آلوده و پهن کرد زیرا آلودگی ها و ذرات موجود در هوای آلوده علاوه بر کدر شدن فرش می تواند به تار و پود فرش آسیب وارد کند. برای جلوگیری از این مشکل و کدر نشدن فرش بر اثر آلودگی هوا بهتر است که فرش را در محیط های بسته و به دور از آلودگی خشک کرد. 

دلایل کدر شدن فرش

جلوگیری از کدر شدن فرش

برای جلوگیری از کدر شدن فرش ها بهترین راهکار استفاده از خدمات قالیشویی های معتبر برای شستشوی اصولی و دقیق فرش ها است. یک قالیشویی معتبر در هنگام شستشو با رعایت کلیه نکات و اصول شستشو از کدر شدن فرش و آسیب رسیدن به الیاف آن جلوگیری می کند.
ابتدا فرش ها را به طور کامل غبارروبی کرده و پس از آن فرش را با دستگاه ها تمام مکانیزه و با نظارت کامل متخصصین، شستشو را انجام می دهند. یکی از نکات مهمی که در شستشو رعایت می کنند با تشخیص نوع و جنس فرش از مواد شوینده مناسب استفاده می کنند که باعث تغییر رنگ در آن نمی شود.
پس از پایان شستشو نیز به صورت کامل آبگیری انجام می شود و فرش را در محیط سربسته و به دور از آلودگی محیطی به طور کامل خشک می کنند.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل و دقیق به بیان دلایل کدر شدن فرش پرداختیم. همانطور که بیان شد بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل استفاده از خدمات یک قالیشویی معتبر است. چانچه ساکن شهر تهران هستید پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات قالیشویی ابریشم اصل است. این قالیشویی دارای تجربه سالها فعالیت در این زمینه است که سلامت و پاکیزگی کامل فرش شما را تضمین می کند. از ویژگی های این قالیشویی داشتن شعبه های متعدد در نقاط مختلف تهران بزرگ است که خدمات رسانی را آسان تر و زمان دریافت و تحویل فرش را نیز کوتاه می کند. قالیشویی ابریشم اصل با رعایت کلیه اصول بهداشتی و شرعی فرش های شما را با بالاترین کیفیت شستشو می دهد. با مراجعه به این قالیشویی دیگر نگران رنگ پریدگی و یا آسیب رسیدن به فرشتان نخواهید بود.
از جمله خدمات ویژه قالیشویی ابریشم اصل می توان به شستشوی فرش دستبافت، ماشینی، موکت شویی، مبل شویی، رفو، ترمیم و غیره اشاره کرد که همه این خدمات توسط افراد متخصص انجام می گیرد.