بهترین روش شستشوی فرش دستباف چیست؟ همان‌طور که می‌دانید فرش دستباف یکی از ارزشمندترین کالاهایی است که می‌تواند در منازل ما وجود داشته باشد. آلوده شدن و کثیفی فرش یک امر غیر قابل اجتناب است، از آنجایی که کثیفی فرش‌ها باعث کم شدن جلوه و زیبایی آن‌ها می‌شود، باید برای شستن و تمیز کردن آن چاره‌ای اندیشید. اما شستشوی فرش دستباف نیاز به رعایت اصول و قواعد خاصی دارد و باید کاملا با دقت و احتیاط این کار انجام شود، زیرا در غیر اینصورت ممکن است فرش کیفیت خود را از دست بدهد و آسیب ببیند. بهترین کار سپردن این کالای ارزشمند و نفیس به بهترین و مطمئن‌ترین قالیشویی است. 
در این مطلب قصد داریم شما را با روش‌ها و نکات مخصوص شستشوی فرش دستباف آشنا کنیم، تا پایان با ما همراه باشید.

نکات مهم قبل از شستن فرش دستباف

بهترین روش شستشوی فرش دستباف و بهترین راه برای اطمینان یافتن از پاکیزگی فرش، سپردن آن به یک قالیشویی معتبر و کاربلد است. با این حال اگر تصمیم دارید فرش دستباف خود را در منزل بشوئید حتما نکات زیر را هنگام شستشو مد نظر قرار دهید. 

غبارگیری قبل از شستن فرش دستباف

اولین مرحله قبل از شستن فرش، غبارگیری آن است. اصولا غبارگیری فرش را به دو روش می‌توان انجام داد:
•    غبارگیری معمولی: در این روش با کوبیدن چوب بر پشت قالی، گرد و غبار آن را می‌زدایند. دقت کنید که ضرباتی که با چوب به فرش وارد می‌کنید خیلی محکم نباشد زیرا بافت فرش آسیب خواهد دید. در ادامه با یک جاروی چوبی فرش را به گونه‌ای جارو می‌کنند که تار و پود آن از هم گسیخته نشود و بافت آن آسیب نبیند. امروزه به دلیل استفاده از جاروبرقی در نظافت خانه‌ها، دیگر غبار زیادی درون فرش برای غبارگیری باقی نمی‌ماند. 
•    غبارگیری مکانیکی: بهترین روش شستشوی فرش دستباف روشی است که به بافت آن آسیبی وارد نکند و کیفیت فرش را حفظ کند. به همین دلیل شستشوی فرش در قالیشویی ارجحیت دارد زیرا غبارگیری توسط دستگاه‌های مجهز و بدون آسیب به بافت فرش انجام می‌شود. در کارخانجات قالیشویی فرش‌ها را قبل از شستشو به خوبی غبارگیری می‌کنند، زیرا اگر غبار فرش‌ها گرفته نشود حین شستشو این گرد و خاک به گل تبدیل می‌شود و با نفوذ به بافت فرش، به مرور سبب پوسیدگی آن خواهد شد. 

شستشوی فرش دستباف

مراقب رنگ پس دادن فرش باشید

بهترین روش شستشوی فرش دستباف در واقع روشی خواهد بود که به رنگ پس ندادن فرش توجه داشته باشد. قبل از شستشوی فرش دستباف از رنگ ندادن آن مطمئن شوید، زیرا در صورت رنگ پس دادن، فرش دچار آسیبی جدی و در برخی موارد غیر قابل جبران می‌شود. برای تشخیص رنگ‌دهی فرش می‌توانید یک دستمال سفید تمیز را با آب ولرم خیس کنید و به قسمت‌هایی از پرز فرش بکشید در صورتی که فرش شما رنگ بدهد دستمال رنگی خواهد شد، در غیر این صورت فرش رنگ نمی‌دهد. 

مراحل شستن فرش دستباف در منزل

بهترین روش شستشوی فرش دستباف همان‌طور که گفته شد، روشی است که بتواند در عین پاکیزگی کیفیت اولیه فرش را نیز حفظ کند. اگر می‌خواهید در منزل فرش دستباف خود را بشوئید حتما نکات زیر را رعایت کنید:

فرشتان را با آب سرد بشویید

بعد از غبارگیری کامل فرش، آن را بر روی زمین سخت، سیمانی، موزائیک و یا یک سطح شیب‌دار پهن و کار شستشو را شروع کنید. جریان آب را به صورت معمولی و مانند حالت دوش قرار دهید. هرگز فرش را با آب گرم نشویید زیرا شستشو با آب گرم سبب می‌شود فرش بیشتر رنگ پس دهد و این رنگ در قسمت‌های روشن فرش نفوذ کرده و تثبیت شود. بنابراین کار رنگ‌برداری و بازگرداندن فرش به حالت اول بسیار سخت و پرهزینه خواهد شد.  

استفاده از شوینده مناسب

بهترین روش شستشوی فرش دستباف استفاده از مواد شوینده خنثی مانند پودر دستی که به خوبی در آب حل شده باشد و یا شامپو فرش است. از مایع ظرفشویی یا پودر صابون حل شده نیز می‌توان برای از بین بردن چربی از روی فرش استفاده کرد. هرگز برای شستن فرش از مواد قلیایی استفاده نکنید.

روش آب‌گیری و خشک کردن فرش دستباف در منزل

بهترین روش شستشوی فرش دستباف روشی است که در آن نوع فرش و جنس تار و پود آن مد نظر قرار گیرد، مثلا برای فرش دستبافی که رنگ می‌دهد باید به این نکته توجه کرد که هرگز آن را لوله نکنید و تنها توسط یک پارو به خوبی آب را بگیرید. می‌توان بعد از این مرحله با یک دستمال نخی یا حوله‌ای پرز‌های آن را گرفت و سپس تا یک ساعت آن را به همان حالت روی زمین قرار داد تا آب آن به خوبی خارج شود. بعد از این مرحله باید فرش را از پشت و در معرض هوا و نور غیر مستقیم خورشید  پهن کرد. هرگز پس از لوله کردن فرش روی آن آب نگیرید زیرا این کار سبب زرد شدن ریشه‌ها خواهد شد.

فرش دستباف را چطور بشوییم

روش درست استفاده از شامپو فرش برای شستن فرش دستباف در منزل

بهترین روش شستشوی فرش دستباف با شامپو فرش در منزل، به روش زیر است:
●    ابتدا فرش را قبل از اینکه شامپو فرش بکشید جارو کنید.
●    سپس در یک ظرف دو فنجان شامپو فرش را با یک الی دو لیتر آب هم بزنید و مخلوط کنید تا کف کند.
●    در این مرحله به وسیله یک تور یا اسفنج به آرامی کف شامپو فرش را بر روی فرش بکشید و تا نیم ساعت صبر کنید و به هیچ عنوان روی فرش راه نروید. 
●    در مرحله آخر نیز با استفاده از یک دستمال زبر یا تور پرده جهت خواب فرش را درست کنید. می‌توانید با استفاده از یک جاروی چوبی فرش را در جهت خواب آن جارو کنید و برای زیبا و نرم شدن فرش با یک برس قدیمی آن را شانه کنید.

نکات مهم و ضروری در استفاده از شامپو فرش

بهترین روش شستشوی فرش دستباف با شامپو فرش تنها با رعایت نکات زیر انجام می‌شود: 
•    برای تمیز کردن فرش تنها از کف شامپو فرش روی فرش بمالید و هرگز از آب آن استفاده نکنید، زیرا استفاده از آب شامپو فرش باعث چسبنده شدن فرش می‌شود و فرش نیز دیرتر خشک خواهد شد. 
•    کف شامپو فرش قابلیت حل کردن آلودگی فرش در خود را دارد و تنها در مدت نیم ساعت در مجاورت هوا به خوبی حل و ناپدید می‌شود. سعی کنید در این نیم ساعت بر روی فرش راه نروید.
•    برای شامپو فرش کشیدن کار خود را از بالای فرش شروع کنید زیرا در این صورت دیگر نیازی به راه رفتن بر روی قسمت‌هایی که شامپو کشیده‌اید، نخواهد بود.

نتیجه گیری

بهترین روش شستشوی فرش دستباف را تنها در معتبرترین و مجهزترین قالیشویی‌ها می‌توان یافت. قالیشویی ابریشم اصل با کادری مجرب و متخصص، همچنین تجهیزات و دستگاه‌های به روز و مدرن آماده خدمت‌رسانی در تمامی زمینه‌های شستشوی لوازم منزل از جمله شستشوی تخصصی و حرفه‌ای فرش‌های دستباف شما عزیزان است. 
این مجموعه با به روزترین دستگاه‌‌ها و مجهزترین امکانات، شستشوی فرش‌های شما را با بالاترین کیفیت انجام می‌دهد و تمیزی و درخشش روز اول را به فرش‌های شما برمی‌گرداند.