فرش به عنوان یکی از اصلی‌ ترین ملزومات هر خانه‌ ای در ایران به شمار می ‌رود و در خانه همه ایرانیان به چشم می‌ خورد. فرش‌ها همانطور که می ‌دانید از انواع مختلفی در رنگ ‌ها و مدل‌ های متفاوتی موجود هستند. با توجه به نوع فرش ‌ها نگهداری صحیح از آنها نیازمند رعایت نکاتی می‌ باشد تا دچار آسیب دیدگی نشوند. اما نکته ‌ای که در بین همه فرش ‌ها مشترک است نحوه صحیح و درست شستشوی آنها است. غالبا همه ایرانیان به رسمی دیرین عادت به نظافت و خانه تکانی در ایام عید نوروز دارند و با توجه به اینکه فرش ‌ها در معرض آلودگی زیادی هستند یکی از مهم ‌ترین بخش‌ ها شستشوی فرش است. در گذشته اکثر افراد فرش‌ های خود را در حیاط منزل خودشان می ‌شستند اما امروزه با وجود قالیشویی‌ های معتبر و زیادی که در شهرها هستند و با توجه به نبود فضای لازم در منزل کمتر کسی فرش را در منزل می ‌شوید. اما گاهی ممکن است بنا به دلایلی فرش و یا قالیچه منزلتان را خود بشویید که برای این کار باید به نکاتی دقت کنید تا به فرش شما آسیب وارد نشود.
در ادامه این مطلب اشتباهاتی که در هنگام شستشوی فرش ممکن است انجام دهید و باعث صدمه به فرش شود را بیان می‌کنیم.

شستشوی با شدت زیاد

یکی از اساسی ‌ترین اشتباهاتی که در هنگام شستشوی فرش و از بین بردن لکه‌ ها انجام می‌ شود سابیدن بیش از حد فرش و جنگیدن با لکه روی آن است. باید دقت داشته باشید که این امر نه تنها باعث آسیب رساندن به الیاف فرش و در نتیجه پوسیدگی فرش می‌ شود بلکه لک به عمق بیشتری فرو می ‌رود. شستشوی فرش با فشار و شدت زیاد همچنین باعث می‌ شود که رنگ فرش نیز دچار تغییرات زیادی شود. دقت داشته باشید برای از بین بردن لکه‌ ها کافیست از وسایل و شوینده‌ های مناسب استفاده نمایید تا بدون نیاز به سابیدن زیاد فرش لکه‌ ها پاک شوند و در نتیجه به فرش شما آسیب کمتری وارد شود.

اشتباهات رایج در شستشوی فرش

ماندن طولانی لک روی فرش

حتما تجربه ریختن موادی مانند روغن و چربی غذا، چای و نوشیدنی ‌های مختلف، رنگ و جوهر و ... را روی فرش دارید. با توجه به اینکه این امر بسیار طبیعی است و احتمال اتفاق افتادن آن بسیار زیاد است باید حتما دقت داشته باشید که هنگام بروز این موضوع بلافاصله اقدام به تمیز کردن لک ایجاد شده روی فرش کنید. در صورتی که در تمیز کردن لک تعلل کنید و بلافاصله آنرا از بین نبرید این لکه بین بافت فرش نفوذ کرده و در نتیجه به راحتی پاک نمی ‌شود. این لکه‌ های ایجاد شده اگر برای مدت زیادی روی فرش باقی نمانند باعث می‌ شوند که رنگ فرش تغییر کند به همین دلیل باید بلافاصله برای تمیز کردن لکه ‌های ایجاد شده اقدام کنید.

نگرفتن گرد و خاک فرش قبل از شستشو

در قدیم افرادی که فرش ‌های خود را در منزل می ‌شستند قبل از شروع شستشو گرد و غبار روی فرش خود را به وسیله چوب و یا ابزاری مانند آن می گرفتند. امروزه می‌ توانید قبل از شروع شستشوی فرش آنرا جارو کرده تا گرد و غبار موجود روی فرش از بین برود. در صورت انجام ندادن این کار باعث می‌ شوید که هنگام شستن فرش این آلودگی‌ ها به بافت فرش نفوذ می‌ کند و فرش به خوبی تمیز نمی‌ شود همچنین ممکن است باعث کدر شدن رنگ فرش شود.

انتخاب شوینده نامناسب

همانطور که گفتیم برای اینکه برای شستن فرش نیاز به فشار و سابیدن زیاد نباشد باید از شوینده مناسب استفاده نمایید. دقت داشته باشید که با توجه به نوع و جنس فرش‌ ها باید شوینده مناسب را انتخاب کنید در صورت انتخاب شوینده نامناسب ممکن است به فرش شما آسیب ‌های زیادی وارد شود و یا باعث تغییر رنگ و از بین رفتن الیاف فرش می‌ شود. علاوه بر جنس فرش دقت در نوع لکه برای از بین بردن آن بسیار مهم است برای اینکه لکه را بهتر بتوانید از روی فرش پاک کنید باید حتما به نوع لکه دقت داشته باشید و شوینده‌ ای متناسب با آن را انتخاب نمایید. امروزه با توجه به تنوع زیاد مواد شوینده در بازار انتخاب مناسب‌ ترین شوینده بسیار مهم است.

اشتباهات شستشوی فرش

پهن کردن فرش قبل از خشک شدن کامل آن

یکی از مراحل مهم شستشوی فرش خشک کردن کامل آن است در صورتی که فرش را کامل خشک نکنید و با داشتن رطوبت آن را پهن کنید می‌ تواند باعث آسیب رسیدن به آن شود. فرش مرطوب می‌ تواند مکان مناسبی برای جذب آلودگی‌ ها و میکروب ‌ها باشد و همچنین باعث جذب حشرات شده و در نتیجه می‌ تواند دچار بید خوردگی نیز شود. همچنین ممکن است در صورتی که اجازه ندهیم فرش به طور کامل خشک شود رنگ فرش و ریشه‌ های آن دچار زردی می ‌شود. و یکی از مشکلاتی که به هنگام استفاده از فرش مرطوب با آن مواجه می‌ شویم بوی بد و نامطبوعی است که از فرش ساطع می ‌شود. 

مراجعه نکردن به قالیشویی‌های معتبر

همانطور که در ابتدا بیان کردیم برخی از افراد تمایل به شستشوی فرش به روش سنتی دارند اما امروزه به دلیل مشکلاتی زیادی که وجود دارد اکثر افراد فرش‌ های خود را برای شستشو به قالیشویی ‌های معتبر و افراد متخصص در این زمینه می ‌سپارند. در انتخاب قالیشویی مناسب برای شستشوی فرش باید حتما به این نکته دقت داشته باشید که این قالیشویی معتبر و مجاز باشد و حتما به مجوز‌های و سوابق آن دقت کنید. زیرا در صورتی که فرش خود را به مراکز نامعتبر بدهید برای شستشو، ممکن است با رعایت نکردن اصول و استفاده از مواد شوینده نامناسب به فرش شما آسیب وارد شود.

کلام آخر

با توجه به اینکه فرش ‌ها یکی از اصلی ‌ترین ملزومات هر خانه‌ ای به شمار می ‌رود مراقبت و نگهداری از آن و از همه مهم تر تمیزی آن بسیار حائز اهمیت می‌ باشد. در این مطلب سعی کردیم تا با نکاتی که در هنگام شستشوی فرش باید به آن دقت کنید اشاره کنیم و با رعایت آن عمر فرش شما افزایش پیدا کرده و همچنین ظاهر زیبا‌تری داشته باشد. اما توصیه ما به شما این است که حتما فرش‌ های خود را برای شستشو به قالیشویی ‌های معتبر بدهید تا علاوه بر شستن فرش در صورتی که فرش شما دچار آسیب دیدگی خاصی شده باشد آنرا ترمیم نمایند.

قالیشویی ابریشم اصل با دارا بودن کادری متخصص و مجرب در زمینه قالیشویی، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم و رفوی انواع فرش با استفاده از دستگاه ‌های پیشرفته و بهترین مواد شوینده و تجربه سالها فعالیت آماده خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می ‌باشد.