از آنجا که در خانه هر ایرانی حداقل یک فرش به چشم می خورد و با توجه به گسترش استفاده از فرش های ماشینی همواره این سوال مطرح می شود که شانه و تراکم یک فرش خوب باید چقدر باشد؟ و همچنین نحوه تشخیص شانه و تراکم در فرش ماشینی به چه صورتی انجام می شود؟ از آنجا که از مهم ترین دلایل باکیفیت بودن فرش ها شانه و تراکم در آن ها است تشخیص این امر می تواند در هنگام خرید بسیار موثر باشد تا فرشی با کیفیت انتخاب شود.
در این مقاله از قالیشویی ابریشم اصل قصد داریم شما را با ویژگی های یک فرش ماشینی خوب آشنا کرده و نحوه تشخیص شانه و تراکم را بیان کنیم تا بتوانید بک فرش عالی و با کیفیت را انتخاب و خریداری کنید.

مفهوم شانه و تراکم فرش 

همانطور که گفیم یکی از مهم ترین مواردی که در هنگام خرید فرش ماشینی بسیار اهمیت دارد شانه و تراکم آن است. اما شانه و تراکم فرش چه مفهومی دارند؟
تراکم فرش: بسیاری از افراد تصور می کنند که تراکم فرش در واقع همان وزن فرش است اما باید گفت این دو مفهوم در واقع معیارهای اندازه گیری متفاوتی هستند. تراکم فرش به تعداد گره هایی گفته می شود که در طول فرش وجود دارند در واقع به فاصله بین الیاف فرش اشاره می کند. با این تعریف هر چه فاصله الیاف فرش کمتر باشد و به هم نزدیکتر باشند فرش دارای تراکم بیشتری است.
شانه فرش: به تعداد گره هایی گفته می شود که به صورت عرضی در هر متر مربع فرش قرار دارند. که با توجه به این تعریف نیز می توان پی برد که هر چه گره های عرضی فرش بیشتر باشند شانه فرش بیشتر می شود.

شانه و تراکم فرش

مزایای فرش تراکم بالا

با توجه به تعاریفی که انجام شد می توان این نتیجه گیری را داشت که هر چه تراکم فرش بالاتر باشد فرش باکیفیت تر خواهد بود. علت این امر می تواند مزایای آن باشد که شامل موارد زیر می شود. 
•    با توجه به وزن بیشتری که دارند روی زمین سر نمی خورند.
•    با توجه به فشردگی بیشتر گره ها در فرش تراکم بالا مقاومت آن ها نیز بیشتر است.
•    در صورت قرار گرفتن در زیر پایه مبل، میز و یا کمد مقاومت بیشتری در مقابل کوبیده شدن نشان می دهند.
•    تمیز کردن و نظافت این فرش ها آسان تر است.
•    با توجه به داشت گره های بیشتر طرح و نقشه فرش واضح تر و در نتیجه زیبا تر می شود.

نحوه تشخیص شانه فرش

همانطورکه گفتیم شانه فرش به تراکم عرضی فرش گفته می شود. بنابراین در صورتی که فرش 1000 شانه باشد باید 1000 گره در یک متر از عرض فرش بافته شده باشد. برای تشخیص می توانید یک سانتی متر از عرض فرش را علامت بزنید در صورتی که در این قسمت 10 گره وجود داشته باشد فرش 1000 شانه است. همین روال را می توان برای فرش های 700 شانه که باید 7 گره و 1200 شانه که باید 12 گره داشته باشند نیز در نظر بگیرید.

نحوه تشخیص تراکم فرش

در محاسبه تراکم فرش برخلاف محاسبه شانه باید تعداد گره ها را بجای عرض در طول فرش شمارش کرد. با توجه به اینکه در پود فرش از نخ های دولا استفاده می شود باید هر گره را در طول فرش 2 گره در نظر گرفت. بعد از به دست آوردن تعداد گره در طول فرش باید آنرا در 50 ضرب کنیم. به عنوان مثال در فرش 1000 شانه با تراکم 3000 باید 60 گره داشته باشیم. ( 3000=50*60)

حداقل تراکم فرش

در انتخاب فرش برای محیط های خانگی حداقل تراکم را باید 3600 در نظر گرفت اما هر چه میزان تراکم بیشتر باشد بهتر است. تراکم بیشتر فرش باعث بالا رفتن طول عمر آن می شود و کیفیت بالاتری دارند به همین دلیل فرش های با تراکم بالاتر گران قیمت تر نیز هستند. اما فرش مناسب برای محیط های تجاری که رفت و آمد و ترافیک زیاد است باید دارای حداقل 5000 اونس در هر یارد مکعب باشد.

تشخیص شانه و تراکم فرش

حداقل و حداکثر شانه فرش

فرش های ماشینی که در بازار وجود دارند معمولا از 320 شانه تا 1500 شانه هستند. تعداد شانه و ضخامت فرش مخالف یکدیگر هستند یعنی اگر شانه کمتر باشد ضخامت فرش بیشتر می شود. در ادامه به معرفی فرش ها با شانه های مختلف می پردازیم و آنها را از نظر ضخامت و تراکم بررسی می کنیم.
فرش 500 شانه: این فرش ضخامت بالایی دارد و تعداد شانه های آن بسیار کم است و از نظر دوام، ظرافت و طرح پایین ترین نوع فرش در بازار هستند.
فرش 700 شانه: این نوع فرش نیز دارای ضخامت بالایی است و تعداد شانه کمی دارد. در بافت فرش های 700 شانه از 8 تا 10 رنگ مختلف استفاده می شود. این نوع فرش ها تراکمی بین 2100 تا 3300 است و بلندی پرزها در آن ها به 11 میلی متر می رسد و دارای دوام نسبتا معمولی است. با این ویژگی ها این فرش یک انتخاب به صرفه می تواند باشد.
فرش 1000 شانه: این نوع فرش ها از لحاظ ضخامت و تعداد شانه رتبه متوسطی دارند و ظرافت طرح آن ها معمولی به سمت بالاست و دارای دوام نسبتا بالایی نیز می باشد. بلندی پرزهای این فرش نیز حدودا 9 میلی متر است و دارای قیمت نسبتا مناسبی نیز هستند.
فرش 1200 شانه: این نوع فرش ضخامت کم و تعداد گره های زیادی دارد. این نوع فرش به دلیل ظرافت در طرح امکان اجرای طرح های پیچیده را دارد. بلندی پرزهای فرش 1200 شانه حدود 8 میلی متر است.
فرش 1500 شانه: این نوع فرش کمترین ضخامت و بالاترین تعداد گره را دارد. این نوع فرش در مقایسه با سایر فرش های ماشینی از نظر ظرافت و استحکام در بالاترین رتبه قرار دارد و به همین دلیل دارای بالاترین قیمت نیز می باشد.

کلام آخر

در این مطلب به معرفی انواع فرش از نظر شانه و تراکم پرداخیتم و با نحوه تشخیص تراکم و شانه فرش ماشینی به صورت مختصر آشنا شدیم. برای خرید یک فرش با کیفیت و مناسب باید به شانه و تراکم آن دقت شود تا متناسب با بودجه و نیاز بتوان بهترین انتخاب را داشت.
همانطور که بیان کردیم هرچه میزان تراکم و شانه فرش بیشتر باشد فرش دارای ظرافت و کیفیت بالاتری است و طول عمر آن نیز افزایش می یابد. اما برای افزایش طول عمر فرش یک نکته مهم نظافت و تمیز کردن فرش می باشد در هنگام شستشو و نظافت فرش باید دقت زیادی صورت گیرد و همچنین از مواد شوینده و روش های مناسبی استفاده شود. نحوه صحیح شستن فرش می تواند تاثیر زیادی بر روی سلامت فرش و طول عمر آن داشته باشد. به همین منظور جهت شستشوی صحیح فرش بهترین اقدام مراجعه به یک قالیشویی معتبر است. قالیشویی ابریشم اصل یک مجموعه معتبر و شناخته شده در شهر تهران است که با استفاده از مدرن ترین دستگاه ها و بهترین مواد شوینده می تواند سلامت و تمیزی فرش شما را تضمین کند. قالیشویی ابریشم اصل ارائه کننده کلیه خدمات قالیشویی مانند شستشوی فرش دستباف، ماشینی، موکت شویی، مبل شویی، رفو، ترمیم و ...  می باشد.