آیا با نحوه شستشوی مبل در منزل آشنا هستید؟ شاید شما هم مانند بسیاری از افراد بر این باورید که شستن مبل در منزل امکان پذیر نیست اگر این تصور را دارید تا انتهای این مطلب را مطالعه کنید.

وجود مبلمان در منازل باعث آراستگی و زیبایی بیشتر فضا می شوند اما چنانچه مبل ها تمیز نباشند و دارای لکه و کثیفی زیادی باشند نه تنها باعث زیبایی نمی شوند بلکه منظره زشت و زننده ای نیز ایجاد می کنند. بسیاری از افراد با شستشو و تمیز کردن مبل در منزل آشنا نیستند و آنرا امری سخت و مشکل تصور می کنند. اما از آنجا که شستشوی مبل می تواند به نظافت و زیبایی محل زندگیتان کمک زیادی بکند یادگیری این امر می تواند بسیار مهم باشد. شستن مبل اصولی دارد که در صئرت رعایت آن می توانید به راحتی مبل را در منزل تمیز کنید.
ما در این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل قصد داریم شما را نحوه صحیح شستشوی مبل در منزل آشنا کنیم. شما می توانید با رعایت نکاتی که بیان می کنیم بدون اینکه به مبل و پارچه آن آسیبی وارد شود در منزل به راحتی هر گونه لکه و آلودگی را از روی مبل برطرف نمایید.

برچسب راهنمای شستشو

با توجه به اینکه برای تهیه مبل از پارچه ها و لوازم متفاوتی استفاده می شود به همین دلیل برای شستن هر کدام از آنها باید از مواد شوینده مناسب آن استفاده شود. بنابراین قبل از آغاز شستشو باید به برچسب راهنمای شستشوی آن دقت کنید. روی این برچسب ها علائمی است که نشان دهنده نوع ماده شوینده مناسب نشان داده می شود. این علائم به صورت حروف اختصاری نوشته می شوند که برخی از مهمترین آنها به شرح زیر است.
W: این علامت نشان می دهد که تنها می توانید به وسیله آب و بخار مبل را بشویید.
WS: این علامت نشان می دهد که می توانید به وسیله محلول هایی برپایه آب و مواد شیمیایی محلول در آب مبل را بشویید. 
S: این علامت نشان می دهد که باید مبل را به صورت خشک تمیز کنید.
O: این علامت نشان می دهد که مبل با استفاده از الیاف ارگانیک ساخته شده و برای شستن آن باید فقط از آب استفاده شود.
X: این علامت نشان می دهد که می توانید به وسیله شامپوی مخصوص همراه با آب مبل را بشویید.

شستشوی مبل در منزل

آموزش مرحله به مرحله شستشوی مبل

پس از اینکه برچسب روی مبل را خواندید و مواد مناسب برای شستشو را بررسی کردید باید برای شستن صحیح مبل مراحل زیر را رعایت کنید تا علاوه بر اینکه بهتر تمیز شود به آن آسیبی وارد نگردد.

تمیز کردن گرد و غبار:

باید در ابتدا گرد و غبار موجود روی مبل را با استفاده از جاروبرقی تمیز کنید همچنین کوسن های روی مبل را نیز تکانده تا گرد و غبار آن از بین برود.

برس کشیدن:

در این مرحله می توانید با استفاده از یک برس در صورتی که گرد و غباری روی مبل باقی مانده  است را تمیز کنید.

پرزگیری:

معمولا همه موها و پرزهای اضافه چسبیده شده به مبل ممکن است با جاروبرقی جمع نشود بنابراین می توانید با استفاده از پرزگیر موها و پرزها را از روی مبل جمع کنید.

تمیز کردن سطوح غیر پارچه ای مبل:

با استفاده از یک دستمال پارچه ای نرم و مواد شوینده مناسب سطوح غیر پارچه ای و بدنه مبل مانند قسمت های چوبی یا فلزی را به آرامی تمیز کنید اما دقت کنید که این مواد روی پارچه های مبل نریزد.

لکه گیری:

قبل از اینکه شروع به شستن مبل کنید باید لکه های ایجاد شده روی آنرا تمیز کنید. برای پاک کردن لکه ها روش های مختلفی وجود دارد اما می توانید با اسپری کردن محلول آب و سرکه رقیق روی لکه ها و با استفاده از یک دستمال نرم این کار را انجام دهید.

تهیه محلول و آموزش نحوه شستشوی مبل

برای تهیه محلول شستشو بهتر است از مواد شوینده غیر شیمیایی و حلال در آب استفاده کنید. برای این کار درون 3 لیتر آب حدود 3 پیمانه از ماده شوینده را ریخته و حل کنید سپس با استفاده از یک پارچه آغشته به محلول قسمتی از مبل را تمیز کرده اجازه دهید حدود ده دقیقه باقی بماند. پس از این مدت با استفاده از یک دستمال کاغذی یا یک حوله کاغذی نازک که روی محل قرار میدهید مطمئن شوید که پارچه مبل رنگی پس نمیدهد. در این صورت محلول آماده شده شما مناسب است و باعث آسیب رسیدن به رنگ پارچه مبل نمی شود و می توانید برای تمام بخش های مبل از آن استفاده کنید.

استفاده از بخار شوی

تمیز کردن و شستشوی مبل با استفاده از بخار شوی یکی از بهترین روش های است که می تواند کثیفی های ناشی از آلاینده های روغنی را کاملا از بین ببرد. یک محلول مناسب بر پایه آب آماده کنید و داخل مخزن دستگاه بخارشوی را با آن پر کنید پس از آن به وسیله بخار شوی به آرامی تمامی سطح مبل را به ماده شوینده آغشته کنید. سپس مکنده بخارشوی را روشن کنید و کف های اضافه را از روی مبل تمیز نمایید. برای این کار باید به آرامی از بالا به پایین تمام قسمت های مبل را تمیز کنید و برای اینکه به پارچه مبل آسیبی نرسد دستگاه بخارشوی را در حالت ضعیف آن قرار دهید.
پس از اینکه از بخارشوی استفاده کردید با استفاده از یک اسفنج آغشته به ماده شوینده مبل را تمیز کنید و در انتها با مکنده بخار شوی یا یک حوله نمناک کف ها را از روی مبل به سرعت پاک کنید. اکر پس از اتمام کار هنوز بخش هایی از مبل لک داشتند فقط کافیست همان قسمت ها را دوباره شستشو دهید و نیاز نیست همه مبل را دوباره بشویید.

روش شستن مبل در منزل

خشک کردن مبل:

پس از اینکه شستن مبل را به طور کامل انجام دادید آنرا در جایی گرم و بدون تبادل هوا قرار دهید تا خشک شود. بهتر است که مبل را در فضای بسته خشک کنید زیرا در محیط های باز و فضای آزاد احتمال جذب گرد و غبار و آلودگی های محیط بر روی سطح مبل بسیار زیاد است.

جمع بندی

در این مقاله از سایت قالیشویی ابریشم اصل شما را با نحوه شستن مبل در منزل آشنا کردیم اما دقت داشته باشید همانطور که گفتیم شستن مبل را باید با رعایت دقیق اصول آن انجام دهید تا به پارچه آن آسیبی وارد نشود.
برای شستشوی اصولی تر و دقیق تر مبل می توانید به یک قالی شویی معتبر مراجعه نمایید و این کار را به متخصصین این امر واگذار نمایید. امروزه اکثر قالیشویی های معتبر خدماتی مانند مبل شویی، موکت شویی، رفو، ترمیم و ... را نیز برای مشتریان خود به طور کامل و دقیق انجام می دهند. قالی شویی ابریشم اصل یک مجموعه معتبر و شناخته شده در شهر تهران است که آماده ارائه کلیه این خدمات با رعایت استانداردهای شستشو و با استفاده از مجهزترین دستگاه ها به همشهریان عزیز می باشد.