آیا فرش آفتاب سوخته ترمیم ‌می‌شود؟ این یک قاعده کلی است! زمانی که فرش در معرض تابش مستقیم نور خورشید و آفتاب قرار بگیرد، نه یکباره بلکه به مرور زمان، رنگ و روی فرش کمرنگ و کمرنگ‌تر شده و زیبایی ظاهری خود را از دست می‌دهد. از آنجایی که تعویض و خرید فرش جدید هزینه بردار است لذا بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا فرش خود را ترمیم کنند. اما باید دید آیا این امر شدنی است و فرش درست مثل روز اولش ‌می‌شود یا خیر؟ در این مقاله از وبسایت قالیشویی ابریشم اصل بنا داریم تا پیرامون ترمیم فرش آفتاب سوخته صحبت کنیم و ببینیم آیا فرش آفتاب سوخته ترمیم ‌می‌شود یا نه؟ بنابراین پیشنهاد ‌می‌شود که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

رنگ پریدگی فرش

لکه‌های رنگ پریده و نقاط کمرنگ مایل به سفید نشانه‌ی این است که رنگ فرش شما رفته است. همانطور که به خوبی می‌دانید رنگ پریدگی فرش چیزی نیست که بتوان آن را از روی فرش پاک کرد اما ظاهرا روش‌هایی برای حل کردن این معضل وجود دارد و دیگر نیازی به تعویض فرش اتاق یا منزل‌تان نیست و به آسانی ‌می‌توان با بهره گیری از روش‌های ساده‌ای که در ادامه گفته ‌می‌شود، مشکل پیش آمده را کم و برطرف نمود.

رنگ کردن قسمت رنگ پریده فرش

شاید برایتان تعجب آور باشد ولی بد نیست بدانید که یکی از متداول ترین روش‌های ترمیم فرش آفتاب سوخته، رنگ آمیزی همان قسمت رنگ پریده است. برای این کار، در اولین اقدام بایستی قسمت رنگ و رو رفته را خنثی نمود تا از سرایت به بخش‌های سالم فرش جلوگیری شود.
در راه حل خانگی، برای خنثی کردن رنگ پریدگی فرش، مقداری جوش شیرین را در یک کاسه ریخته و به آن اندکی آب اضافه کنید تا خمیری نازک و رقیقی تشکیل شود.
سپس خمیر را بر روی قسمت رنگ پریده پهن کرده و کمی بمالید تا خمیر به الیاف فرش نفوذ کرده و خشک شود. سپس آن نقطه را جاروبرقی بکشید. این کار ‌می‌تواند به شما کمک کند تا فرصت داشته باشید فرش را برای رنگ کردن دوباره به دست متخصص بسپارید.
توجه کنید چنانچه پس از جارو نمودن، جوش شیرین به طور کامل از روی فرش پاک نشد، با پارچه‌ی نم دار سفید و تمیز، آن قسمت از فرش را به طور کامل پاک کرده و پس از خشک شدن، مجدد آن محدوده را جارو بزنید.
در اینجا لازم است نکته مهمی را خدمتتان عرض کنیم. برخی از افراد بر این باوراند که خودشان در منزل ‌می‌توانند اقدام به رنگ کردن فرش کنند اما ما به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنیم که خودتان به تنهایی این کار را در منزل انجام دهید چرا که این اقدام نیازمند تخصص، مهارت و تجربه است و کوچکترین خطایی ‌می‌تواند باعث شود فرش تان به کل خراب شده و دیگر قابل استفاده نباشد. پس لطفا این موضوع را جدی بگیرید و از هرگونه اقدام خود سرانه بپرهیزید.

ترمیم فرش آفتاب سوخته

تعویض قسمت آفتاب سوخته فرش

روش دیگر کمی عجیب اما شدنی است و آن، جایگزین کردن قسمت ایراد دار فرش با قطعه‌ای دیگر است. البته بهتر است خودتان هرگز به سراغ این عمل نروید و آن را به رفوگران فرش و یا قالیشویی‌های بزرگ بسپارید چرا که این کار یک کار حساس بوده و با بی تجربگی ممکن است فرش، غیر قابل استفاده شود.
برای رفو فرش و ترمیم آن به ابزارهای زیر احتیاج است:
1.    ابزاری برای برش فرش
2.    تطبیق فرش
3.    نوار چسب درزگیر مخصوص فرش
4.    شانه‌ی دندانه پهن
اما شاید مایل باشید بدانید که فرد متخصص، چگونه این عمل را انجام داده و فرش را ترمیم می‌کند؟
مجموعه اقداماتی که برای تعویض قسمت آفتاب سوخته فرش انجام ‌می‌شود به شرح زیر ‌می‌باشد:
•    قسمت آسیب دیده فرش را با دقت بالا و به کمک ابزار مخصوص برای این کار، برش می‌دهند.
•    از بخش سالم و کناره‌ی فرش، به اندازه قسمت آسیب دیده برش می‌زنند.
•    به کمک نوار چسب مخصوص، قسمت برش زده شده را به فرش چسبانده و در صورت نیاز آن را دوخت می‌زنند.
•    سپس به کمک شانه دندانه پهن، شروع به شانه زدن می‌کنند تا الیاف قطعه جدید با فرش، مخلوط و یک دست شود.

نکات مهم جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی فرش

اگر چه که روش‌هایی برای بر طرف کردن آفتاب سوختگی فرش وجود دارد ولی باید بدانید حتی با انجام دادن این کارها، فرش تان مثل روز اولش نخواهد شد بنابراین بهتر است به این نکات دقت کنید تا از آفتاب سوختگی فرش جلوگیری شود.
سعی کنید از تابش مستقیم آفتاب به فرش جلوگیری کنید. برای این اقدام بهتر است جهت محفوظ ماندن فرش از روفرشی استفاده نمایید.
در مرحله بعد سعی کنید هنگامی که آفتاب مستقیم به داخل منزل می‌تابد، پرده‌ها را کنار نزنید.
مورد بعدی استفاده از پنجره ضد نور ماوراء بنفش است که تا حد بسیار زیادی از آسیب رساندن به فرش‌ها جلوگیری می‌کند.

ترمیم و رفوی فرش آفتاب سوخته

سخن پایانی

امیدواریم که با رعایت نکات گفته شده فوق، بتوانید جلوی رنگ پریدگی و آفتاب سوختگی فرش خود را بگیرید اما اگر به هر دلیلی، رنگ فرش تان کمرنگ شد بهتر است خودتان وارد عمل نشوید و بلافاصله با افراد متخصص، رفوگران حرفه‌ای و یا قالیشویی‌هایی که ترمیم فرش انجام می‌دهند تماس گرفته و امر رفو فرش را به آنها بسپارید. انجام هرگونه اقدامی در منزل، ممکن است صدمات جبران ناپذیری به فرش تان زده و در نهایت مجبور به خرید یک فرش نو شوید.
قالیشویی ابریشم اصل، یکی از برترین مجموعه‌هایی است که شستشوی انواع موکت و فرش‌های ماشینی و دستی را بر عهده دارد. این قالیشویی بزرگ، با برترین و جدیدترین ماشین آلات، فرش‌های شما را به بهترین شکل ممکن شستشو می‌نماید.
گفتنی است این قالیشویی دارای چندین شعبه در تهران و شهر ری بوده و برای آسایش و رفاه حال مشتریان خود، امکان ثبت سفارش آنلاین را نیز فراهم کرده است.