جایگاه ویژه فرش در فرهنگ ایرانی از گذشته تا کنون انکار ناپذیربوده و عضوی جدا نشدنی از تمامی خانه ها خواهد بود. به همین جهت هر گونه آسیب دیدگی در فرش، علاوه بر ایجاد ظاهر نامتناسب، خسارت مالی نیز به همراه خواهد داشت. خصوصا در فرش های ماشینی که الیاف مصنوعی به کار رفته در آن ها به راحتی سوخته و لکه های بد رنگی را ایجاد می کند. پس در صورت سوختگی فرش با اتو، قابلمه، زغال و ... راه چاره چیست؟ با ما در این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل همراه باشید تا به شما روش هایی را جهت ترمیم این سوختگی ارائه دهیم. 

نحوه از بین بردن سوختگی فرش

یکی از اتفاقات ناگوار در هر خانه، سوختگی فرش است که ممکن است با قابلمه، اتو و ... این اتفاق بیافتد. باید بدانید که در صورت خفیف بودن این سوختگی امکان نجات بافت فرش وجود دارد که البته نسبت به نوع سوختگی، روش های متفاوتی به کار گرفته می شود. تنها کافیست منشأ سوختگی را بیابید و سپس فرش خود را به یک قالیشویی باتجربه بسپارید. البته امکان سوختگی های خفیف در خانه وجود داشته که بهترین روش های آن را دراین مطلب شرح خواهیم داد.

 

نحوه از بین بردن سوختگی فرش

 

اهمیت یافتن منشا سوختگی در ترمیم فرش

شاید شما نیز با این پرسش مواجه شوید که چرا باید پیش از هر اقدامی منشأ سوختگی را تشخیص داد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که دانستن نحوه و منشأ سوختگی به عنوان نوعی نقشه راه محسوب شده و از آن جایی که جهت از بین بردن هر نوع لکه، روش های متفاوتی وجود دارد، باید به طور دقیق منشأ را شناسایی نمود. پس به هیچ عنوان بدون آگاهی از روش های متداول از بین بردن لکه استفاده نکنید، زیرا احتمال آسیب بیشتر به فرش شما وجود دارد. 

نحوه ترمیم سوختگی فرش با اتو

حال که از اهمیت دلیل سوختگی فرش در انتخاب نوع ترمیم آن آشنا شدید، قصد داریم به شما نحوه ترمیم سوختگی فرش ناشی از اتو را شرح دهیم. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سوختگی ناشی از اتو را نیز می توان در دو دسته خفیف و شدید جای داد که جهت ترمیم هر یک، روش های متفاوتی به کار گرفته می شود. در زیر هر دو دسته را شرح خواهیم داد. 

سوختگی خفیف فرش با اتو 

قطعا تا به حال لکه ناشی از سوختگی خفیف اتو در فرش را دیده اید. این آسیب دیدگی به صورت لکه زرد رنگ کوچک ظاهر می شود که امکان ترمیم آن با روش های خانگی وجود دارد. بنابراین در صورت مواجه شدن با این مشکل تنها کافیست یک پیاز را از وسط به دو نیم برش زده و آن را روی سوختگی فرش قرار دهید. اندکی صبر کرده و سپس مشاهده خواهید کرد که دیگر لکه  زرد رنگ فرش وجود ندارد. در نهایت پیاز را از محل سوختگی برداشته و آن قسمت آسیب دیده را با آب شستشو دهید. توجه کنید که در هیچ نوع سوختگی فرش از صابون و آب زیاد استفاده نکنید. 

سوختگی عمیق فرش با اتو 

گاهی اوقات سوختگی ناشی از اتو تنها به لکه  زرد محدود نبوده و فرش به صورت عمیق دچار آسیب دیدگی شده است که در این صورت هیچ اقدامی نکنید و فرش خود را به یک قالیشویی معتبر و متعهد بسپارید. قالیشویی ابریشم اصل با بیش از 10 سال تجربه، بهترین روش ها را جهت ترمیم فرش شما به کار گرفته و فرش شما را تا حد ممکن ترمیم خواهد کرد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در این قالیشویی علاوه بر فرش، خدمات متعددی از قبیل موکت شویی، مبل شویی و شستشوی فرش دستباف انجام می شود. بنابراین با آسودگی خاطر فرش های خود را به این قالیشویی سپرده و از تمیزی و ظاهر زیبای فرش ها لذت ببرید. 

 

روش های رفع سوختگی فرش با اتو

 

سایر روش های رفع سوختگی فرش

همان طور که در بالا نیز گفته شد یکی از روش های ترمیم سوختگی سطحی فرش، استفاده از پیاز است اما در این بخش قصد داریم به شرح سایر روش های ترمیم سوختگی فرش بپردازیم.

برطرف نمودن سوختگی فرش با سنگ پا 

از دیگر روش های بهبود سوختگی ناشی از اتو، ذغال یا حتی سیگار، می توان سنگ پا را نام برد. بدین ترتیب که یک سنگ پا برداشته و آن را به آرامی روی قسمت زبری سوختگی بکشید. این عمل را تا زمانی که آثار سوختگی از بین رود ادامه دهید. سپس جهت بهبود پرزهای فرش یک دستمال خیس روی آن بکشید. در صورتی که پس از انجام این کار همچنان ظاهر فرش نامطلوب بوده،  آن را به تیمی حرفه ای جهت ترمیم بسپارید تا با روش ها صحیح فرش شما ترمیم شود. 

برطرف نمودن سوختگی با یخ

قطعا استفاده از یخ تنها در سوختگی های سطحی کارآمد خواهد بود و جهت سوختگی های عمیق باید به قالیشویی مراجعه نمود. با این وجود اگر فرش شما دچار سوختگی سطحی شده است، با قرار دادن چند تکه یخ در پلاستیک زیپ دار و کشیدن آن روی محل سوختگی، فرش را خنک نمایید. سپس به کمک یک شانه ریز تارو پود فرش را  شانه کرده تا زمانی که به حالت اولیه باز گردد. در صورت وجود لکه زرد نیز می توانید از کمی آب و آب اکسیژنه کمک بگیرید و در نهایت با یک حوله خیس، روی لکه زرد رنگ بکشید. فراموش نکنید که تمامی موارد ذکر شده، تنها جهت از بین بردن لکه ها سطحی اثر بخش بوده و برای رفع لکه های عمیق، می توانید به قالیشویی ابریشم اصل مراجعه کرده و پس از مشورت با کارشناس، فرش خود را به بهترین نحو ترمیم نمایید. 

سخن نهایی

این مطلب را به نحوه ترمیم سوختگی فرش با اتو پرداختیم تا در صورت مواجه شدن با ان مشکل، از روش ها نامناسب استفاده نکرده و فرش خود را هر چه سریع تر ترمیم نمایید. بی شک با سپردن فرش خود به تیمی حرفه ای و کاربلد نظیر قالیشویی ابریشم اصل، دیگر نیازی به ناراحتی در رابطه با سوختگی فرش وجود نخواهد داشت. همچنین می تواند با اطمینان خاطرشستشوی مبل، موکت و فرش دستبافت خود را به این قالیشویی بسپارید.