می دانید علت ایجاد بوی نم روی فرش چیست؟ آیا با راهکارهایی برای از بین بردن بوی نم فرش آشنا هستید؟
قطعا تا بحال بوی آزاردهنده و ناخوشایند نم را استشمام کرده اید. این بو می تواند روی لباس، پارچه، حوله و فرش ها ایجاد شود که دلایل متعددی باعث این امر می شود. بوی نم فرش می تواند بسیار آزاردهنده باشد و حس نامطلوبی را برای همه اعضای خانواده ایجاد کند. در صورتی که فرش ها این بو را بگیرند در کل فضای خانه پخش می شود و بسیار آزاردهنده می شود.
اما در صورت ایجاد چنین اتفاقی می توان با انجام راهکارهایی آنرا برطرف کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با روش هایی برای از بین بردن بوی نم فرش ها آشنا کنیم اما قبل از آن بهتر است بدانید که علت بروز این مشکل چیست و به چه دلیل این اتفاق رخ می دهد. اگر بدانید در چه صورتی فرش بوی نم به خود می گیرد می توانید از ایجاد این مشکل جلوگیری کنید.
تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید تا با این روش های ساده و در عین حال اثرگذار آشنا شوید.

علت ایجاد بوی نم فرش

بوی نم روی فرش می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود مثلا در اثر ریختن آب و مایعات روی فرش، شرایط آب و هوایی منطقه، رطوبت داشتن فضای منزل، خشک نشدن کامل فرش پس از شستشو و ایجاد کپک و قارچ در فرش از جمله عوامی هستند که باعث بروز بوی نامطبوع و نم در فرش می شوند. از آنجا که پار و پود فرش ها محل مناسبی برای آلودگی و گرد و غبار همچنین تجمع حشرات هستند در صورت رعایت نکردن نظافت و تمیزی فرش احتمال ایجاد کپک، قارچ و بوجود آمدن بوی نامطبوع نم در آن می شود. بروز این مشکل نه تنها ایجاد حس ناخوشایندی می کند بلکه باعث بروز بیماری ها و حساسیت هایی در افراد منزل نیز می شود.
به همین دلیل رفع این مشکل و رعایت بهداشت و نظافت فرش بسیار اهمیت دارد. شما می توانید با انجام جارو کردن روزانه و همچنین تمیز کردن فوری فرش در صورت ریختن مایعات روی آن و خشک کردن آن از ایجاد بوی نم و همچنین احتمال کپک زدگی فرش جلوگیری کنید.
اما در صورتی که این مشکل برای شما اتفاق افتاد می توانید با انجام چند راهکار ساده در منزل آن را رفع کنید.

راهکارهایی برای از بین بردن بوی نم فرش

برای از بین بردن بوی ناخوشایند و نامطبوع نم از روی فرش می توانید از چند روش و راهکار استفاده کنید که در ادامه به معرفی چند راهکار ساده خانگی می پردازیم. 
اما نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که، در صورت کپک زدگی زیاد فرش و یا ایجاد قارچ در بخش های مختلف و شدید بودن بوی نم بهترین راهکار برای تمیز شدن کامل فرش و از بین رفتن بوی نم بهتر است این کار را به یک قالیشویی معتبر بسپارید. قالیشویی های معتبر با استفاده از تجهیزات و دستگاه های مخصوص و مواد شوینده مناسب فرش شما را به بهترین نحو شسته و مشکلات ایجاد شده رفع می شود. 
1.    خشک کردن فرش:
از آنجا که بوی نم نشاند دهنده وجود رطوبت است بهتر است در صورتی که محلی از فرش خیس و یا مرطوب است آن ناحیه را خشک کنید.
2.    جارو کردن فرش:
بعد از اینکه اطمینان پیدا کردید فرش به طور کامل خشک شده بهتر است با استفاده از جارو برقی گرد و غبار و آشغال های روی فرش را کامل تمیز کنید.
بعد از این مراحل می توانید با یکی از روش های زیر برای از بین بردن بوی نم اقدام کنید.

بوی نم فرش

استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین ماده ای است که در اکثر خانه ها یافت می شود و علی رغم ساده بودن بسیار تاثیرگذار است. این ماده می تواند هم به عنوان تمیز کننده برای بسیاری از لوازم خانه محسوب شود و هم دارای خاصیت خنثی کننده بو است. می توانید به راحتی از این ماده برای از بین بردن بوی نم فرش استفاده کنید. برای این کار کافیست مقدار کمی جوش شیرین را روی قسمتی از فرش که بوی نم گرفته بریزید و با استفاده از یک فرچه یا اسفنج روی فرش مالش دهید تا پخش شود. بعد از آن اجازه دهید تا مدت 24  ساعت روی فرش باقی بماند و پس از این مدت می توانید با استفاده از جارو جوش شیرین را از روی فرش جمع کنید. بعد از اینکه جوش شیرین را از روی فرش جمع کردید کردید با استفاده از یک دستمال مرطوب می توانید محل مورد نظر را تمیز کنید. 
در مرحله بعد یک قاشق سرکه سفید را در یک لیوان آب مخلوط کنید و داخل یک اسپری ریخته و روی همان قسمت فرش اسپری کنید و اجازه دهید 15 دقیقه باقی بماند. در انتها نیز فرش را با استفاده از شامپو فرش شستشو دهید تا اثر جوش شیرین و سرکه سفید کاملا از بین برود.

استفاده از لیمو ترش

برای این کار کافیست یک لیمو ترش را نصف کرده و سپس آن را به مدت دو ساعت در قسمت هایی از فرش که بوی نم می دهد بگذارید. لیمو ترش قادر است بوی نامطبوع فرش را از بین ببرد و باکتری و کپک های موجود در فرش را جذب کند. با گذشت دو ساعت شاهد خواهید بود که بوی نم از بین می رود و بعد از آن می توانید به شستن فرش اقدام کنید.

استفاده از اسطوخودوس

یکی دیگر از روش ها برای از بین بردن بوی نم استفاده از اسطوخودوس است. می دانید که اسطوخودوس یک گیاه بسیار پرخاصیت است که بوی بسیار خوب و مطبوعی دارد. با استفاده از این روش فرش شما رایحه ای خوش خواهد گرفت. برای این روش نصف پیمانه از گیاه را آماده کرده و کاملا له کنید و سپس یک پیمانه جوش شیرین به آن اضافه کنید و کاملا با هم مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را روی قسمت های مورد نظر فرش بریزید و اجازه دهید 30 الی 60 دقیقه باقی بماند. برای تاثیر پذیری بیشتر می توانید اجازه دهید این ترکیب چند ساعت روی فرش بماند. جوش شیرین بوی نامطبوع فرش را از بین می برد و اسطوخودوس نیز باعث می شود که فرش رایحه خوبی از خود منتشر کند.
علاوه بر این مواردی که گفته شد می توانید از روغن های معطر نیز برای از بین بردن بوی نم فرش استفاده کنید.

راهکار حذف بوی نم فرش

جمع بندی 

فرش ها با دلایل مختلفی دچار بوی بد و نامطبوع می شوند که این امر بسیار ناخوشایند و آزار دهنده است. اما در این مطلب از سایت قالیشویی ابریشم اصل سعی کردیم به معرفی چند روش ساده خانگی برای از بین بردن این بو اشاره کرده و شما را با آن آشنا کنیم.
اما دقت داشته باشید در صورتی که این بو در اثر کپک زدگی و قارچ زیاد ایجاد شده است بهترین روش برای رفع آن استفاده از خدمات قالی شویی های معتبر است. ابریشم اصل دارای سالها تجربه فعالیت در زمینه قالیشویی، مبل شویی، موکت شویی، رفو، ترمیم و ... است.