کفپوش خانه ها در انواع مختلفی وجود دارند که متناسب با سلیقه و شرایط هر فردی می تواند موکت، پارکت، سرامیک، چوب و ... باشد. موکت ها به دلیل کم وزن بودن و قیمت مناسب همچنین با توجه به دارا بودن تنوع زیاد در طرح و رنگ یکی از محبوبترین انواع کفپوش به شمار می روند. موکت این قابلیت را دارد که بر روی سایر کف پوش های دیکر نصب شود و این امر می تواند برای افرادی که فرزند خوردسال دارند بسیار مفید باشد تا بتوانند با استفاده از آن بر روی کفپوش های منزل از آسیب رسیدن به فرزندشان جلوگیری کنند.
موکت ها نیز مانند همه کفپوش ها ممکن است دچار آلودگی و ایجاد لک های مختلف روی آن شود. شستشوی موکت هایی که به کف زمین چسبیده اند کمی دشوار به نظر می رسد. به همین دلیل باید همواره در انجام اموری مانند جارو کردن هفتگی و همچنین تمیز کردن لکه ها بلافاصله پس از ایجاد شدن آن می تواند موکت را برای مدت بیشتری تمیز نگه دارد. این مشکل و چالش در هنگام شستشوی موکت چسبیده باعث می شود بسیاری از افراد تمایلی به چسباندن موکت به زمین نداشته باشند. به همین دلیل در این مقاله از قالیشویی ابریشم اصل قصد داریم بهترین روش های شستن موکت های چسبیده را به شما معرفی کنیم.

معرفی روش های شستن موکت چسبیده

معمولا برای اینکه موکت ثابت بماند و در اثر حرکت روی آن سر نخورده و جابجا نشود آنرا بر کف زمین می چسبانند. که همین امر باعث مشکلاتی در هنگام شستشوی آن می شود. در ادامه به بیان برخی از بهترین و کارآمدترین روش ها برای شستن موکت های چسبیده در منزل می پردازیم.

شستن موکت در منزل

استفاده از بخار شوی

یکی از بهترین روش ها در شستشوی موکت چسبیده استفاده از بخار شوی است زیرا با استفاده از قدرت بخار آلودگی های سطح موکت به راحتی تمیز شده و حتی می تواند آلودگی های نفوذ کرده به بافت موکت را نیز از بین ببرد. در این روش باید ابتدا سطح موکت را با استفاده از جاروبرقی کاملا تمیز کرد و سپس شوینده مناسب را درون مخزن بخارشوی ریخته و شستشو را انجام دهید.

استفاده از شامپو فرش

شامپو فرش یک گزینه بسیار مناسب برای شستشو و تمیز کردن فرش و موکت به شمار می رود که دارای ترکیبی از مواد اسیدی، جوهر نمک و مواد شیمیایی می شود. شامپو فرش می تواند یکی از بهترین انتخاب ها برای شستن موکت چسبیده باشد. برای شستن موکت با این ماده باید به روش زیر عمل کرد:
در ابتدا سطح موکت را با استفاده از جارو برقی کاملا تمیز کرده و گرد و غبار و آلودگی های سطح آنرا برطرف کنید.
مقداری آب روی سطح موکت اسپری کنید تا آماده شستشو شود.
مقدار دو فنجان شامپو را به همراه یک لیتر آب مخلوط کرده تا کف غلیظی ایجاد شود.
با استفاده از یک اسفنج یا دستمال تمیز آغشته شده به کف به آرامی روی سطح موکت را تمیز کنید.
و در نهایت با استفاده از یک حوله یا دستمال خشک و تمیز کف و نم روی موکت را کاملا بگیرید.

نکته: پس از شستن موکت چسبیده باید دقت داشته باشید تا خشک شدن کامل نباید روی آن راه بروید و یا بنشینید. زیرا در صورت خشک نشدن کامل راه رفتن و نشستن روی موکت باعث ایجاد لک می شود.

استفاده از سرکه

سرکه یکی از مواد خانگی بسیار مناسب برای تمیز کردن موکت شناخته می شود که باعث درخشندگی و تمیزی آن می شود. برای تمیز کردن موکت با استفاده از سرکه باید مراحل زیر را طی کرد:
مانند روش های قبل در ابتدا باید سطح موکت را به طور کامل با استفاده از جاروبرقی تمیز کرد.
یک چهارم فنجان سرکه سفید را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید تا محلول مورد نظر به دست بیاید.
سپس با استفاده از یک فرچه مناسب محلول آماده شده را بر روی موکت کشیده تا لک های مورد نظر از بین برود و شستشوی موکت انجام شود.
در مرحله بعد باید با استفاده از یک دستمال و حوله تمیز سطح موکت را تمیز کنید.
مانند روش قبل اجازه دهید موکت به طور کامل خشک شود.

شستن موکت چسبیده در منزل

استفاده از جوش شیرین

یکی دیگر از مواد بسیار شگفت انگیز که دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی و پاک کنندگی بسیار قوی است جوش شیرین می باشد. این روش می تواند یک راه حل بسیار ساده و ارزان قیمت برای تمیز کردن موکت ها باشد. برای استفاده از جوش شیرین باید به روش زیر عمل کرد:
در مرحله اول باید سطح موکت را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار و آلودگی ها از بین برود.
سپس مقدار زیادی جوش شیرین را روی سطح موکت پاشیده تا تمام سطح موکت پوشیده شود.
بعد از آن سطح موکت را با آب گرم شسته و آبکشی کنید.
باید موکت را به طور کامل خشک کنید.
پس از خشک شدن کامل موکت می توانید با استفاده از جاروبرقی جوش شیرین های باقی مانده روی موکت را جارو کنید.

نکته: توجه داشته باشید که استفاده از این روش ها تنها می توانند آلودگی های سطحی موکت را تمیز کنند و در صورتی که آلودگی عمیق باشد و در بافت موکت نفوذ کرده باشد تمیز نخواهد شد. 

کلام آخر

در بسیاری از منازل و ادارات موکت ها را برای جلوگیری از جابجایی و سر خوردن به کف زمین می چسبانند که این امر باعث بروز برخی مشکلات در هنگام شستشو و تمیز کردن آن می شود. در این مطلب به معرفی برخی از روش ها برای شستن موکت های چسبیده در منزل پرداختیم. اما همانطور که اشاره شد این روش ها برای از بین بردن لکه های سطحی مناسب است و در صورتی که لکه عمقی باشد با این روش ها پاک نمی شود. در این حالت بهترین روش و پیشنهاد استفاده از خدمات قالیشویی ها است.
قالیشویی ابریشم اصل با ارائه خدمات در محل می تواند برای شستشوی موکت های چسبیده بهترین گزینه باشد. ابریشم اصل یک قالیشویی معتبر در شهر تهران است که دارای سالها تجربه در زمینه کلیه خدمات قالیشویی مانند موکت شویی، قالیشویی، مبل شویی، ترمیم، رفو و... است. در هر نقطه از شهر تهران که هستید کافیست با شماره تلفن های این مجموعه تماس گرفته و یا از طریق ثبت سفارش به صورت آنلاین خدمات مورد نظر را دریافت نمایید.