حفظ بهداشت و زیبایی مبل ها در منزل از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین جهت توصیه می شود که با شست شوی مبل، علاوه بر بهبود بخشیدن ظاهر مبل ها، به افزایش عمر مفید آن ها نیز کمک نمایید. به مرور زمان، مبل ها بر اثر لکه ها، میکروب ها و گرد و غبار آلوده شده و عدم شست شوی آن ها، احتمال ابتلا به بیماری های پوستی و حساسیت را افزایش خواهند داد. قطعا استفاده از روش های شست شو مناسب، نظیر شست شوی مبل با بخار، از هر نوع آسیب دیدگی پارچه جلوگیری کرده و روشی حرفه ای جهت تمیز کردن مبل محسوب می شود. با ما در این مطلب همراه باشید تا به طور کامل نحوه شست شوی مبل با بخار را شرح دهیم.

طریقه شست شوی مبل به کمک بخارشوی 

از آن جایی که تمیز بودن مبل در خانه، تاثیر مثبتی را بر چیدمان کل خانه دارد، در این بخش به طور کامل به نحوه شست شوی مبل با بخار پرداخته ایم. بر اساس نوع بخارشو و نوع پارچه مبل، نحوه شست شوی مبل نیز متفاوت خواهد بود. به همین جهت توصیه می شود که پیش از استفاده از دستگاه بخارشو، با دقت زیادی دفترچه راهنمای بخارشو را مطالعه کرده و هشدارها در رابطه با درجه های بالای بخار و مواد شوینده مناسب با جنس مبل توجه کنید. به طور مثال پارچه های مخمل به دلیل حساسیت بالا، باید با درجه بخار متعادل شسته شوند. شایان به ذکر است که از خدمات قالیشویی های حرفه ای نظیر قالیشویی ابریشم اصل، شست شوی مبل با بخار، بدون ایجاد هر گونه آسیب دیدگی به مبل است. بنابراین در صورتی که در شست شوی مبل خود تردید دارید یا نگران آسیب دیدن پارچه آن هستید، می توانید با اطمینان خاطر شست شوی مبل خود را به این قالیشویی و مبل شویی سپرده و مبلی سالم و در عین حال تمیز را تحویل بگیرید. با این وجود مراحل زیر جهت شست شوی مبل با بخار باید انجام شوند. 

 

طریقه شست شوی مبل به کمک بخارشوی 

 

مرحله آماده سازی

جهت شست شوی مبل ها، پیش از هر چیز باید مبل ها را به کمک جاروبرقی از هر گونه آلودگی، گرد و غبار، موی حیوان خانگی و … تمیز کنید. فراموش نکنید که در حین جاروبرقی مبل ها، تمامی شکاف ها، کوسن ها و پست مبل را نیز با دقت جاروبرقی بکشید. جهت حفاظت از پارچه مبل، اتصالات جاروبرقی را متناسب با پارچه انتخاب نمایید. 

زدودن لکه های روی مبل 

از آن جایی که امکان پاک کردن برخی لکه ها با بخارشو وجود ندارد، باید پیش از استفاده از آن، به کمک مواد شوینده مناسب لکه های جوهر، چربی و قهوه را تمیز نمایید. شایان به ذکر است که گاها استفاده از مواد شوینده نامناسب، علاوه بر این که لکه را روی مبل شما ماندگار خواهد کرد، پارچه مبل را نیز از بین خواهد برد. به همین جهت در صورتی که قادر به پاک کردن لکه مبل نیستید، حتما به یک مبل شویی حرفه ای مراجعه نموده و این کار را به متخصصین این حرفه بسپارید. 

انتخاب بخارشوی مناسب 

امروزه بخار شوهای مختلفی در بازار وجود دارند که انتخاب بهترین آن ها کار آسانی به نظر نمی رسد. به طور کلی جهت شست شوی مبل با بخار، از میان بخارشوهای پارچه و بخارشوهای دستی، یکی را انتخاب کرده و از خرید بخارشوهای حجیم و بزرگ ‌فرش خودداری نمایید. در صورتی که قصد خرید بخارشو را ندارید، به راحتی می توانید از قالیشویی و مبل شویی های متبحر و معتبر کمک بگیرید.

مرحله شست شوی مبل 

در این مرحله درب محفظه دستگاه بخارشو را که خریداری کرده اید باز نمایید و آب تمیز را به کمک قیف مخصوص وارد کنید. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهتر است شست شو را از کوسن ها شروع کنید.

خشک شدن مبلمان 

نهایتا به جهت سریع تر خشک شدن مبل ها، می توانید از پنکه یا خشک کن استفاده کرده یا پنجه ها را باز بگذارید. بی شک انجام این کارها روند خشک شدن مبل را سرعت می بخشد.

مزایای شست شوی مبل با بخارشو 

شست شوی مبل ها با بخارشو، به صورت اصولی مزایای متعددی دارد که از جمله آن ها، می توان به موارد زیر اشاره نمود:
•    امکان پاک کردن تمام ویروس ها و باکتری ها به کمک بخارشو وجود دارد.
•    به دلیل پاک شدن تمامی آلودگی ها و‌ کثیفی ها که منجر به پوسیدگی مبل می شوند، طول عمر مفید مبل افزایش می یابد. 
•    در صورت استفاده از مواد شوینده درجه یک و مناسب، هیچ گونه آسیبی به پارچه مبل و تار و پود آن وارد نخواهد شد. 
•    روش شست شوی مبل با بخارشو، علاوه بر تمیز کردن مبل ها، سبب خوشبو شدن آن ها نیز خواهند شد. 
•    به کمک بخارشو تمامی لکه ها و کثیفی های سطحی و عمقی تمیز می شوند.
•    امکان شستشوی انواع چربی و روغن به کمک بخارشوهای پیشرفته وجود دارد.
جهت برخورداری از تمامی مزایای ذکر شده و شست شوی مبل با بخارشو، می توانید به قالیشویی ابریشم اصل مراجعه کنید.

معایب شست شوی مبل با بخارشو 

قطعا تمیز کردن مبل ها با بخارشو در کنار مزایای متعددی که دارد، معایبی را نیز به همراه خواهد داشت که این معایب عبارتند از:
•    پاک کردن کردن لکه های عمیق به کمک بخارشوهای ساده امکان پذیر نیست. 
•    به دلیل پاک کردن سطحی لکه های مبل، توسط دستگاه های بخارشوی ساده ای که در منزل استفاده می شود، پاک کردن فوم مبل ممکن نخواهد بود.
•    استفاده از این بخارشوی ها معمولا جهت شستن مبل هایی با پارچه های معمولی است.

 

مزایا و معایب شستن مبل با بخار

 

شستن مبل با دستگاه بخارشوی پیشرفته 

قطعا با خواندن این مطلب تا به این جا، به این نتیجه رسیده اید که انتخاب دستگاه بخارشوی پیشرفته و کمک گرفتن از نیروی حرفه ای در این زمینه، علاوه بر تمیز کردن مبل های شما به صورت اصولی، از بافت پارچه نیز محافظت خواهد کرد. جهت استفاده از دستگاه بخارشوی پیشرفته، مواد شوینده ایمنی به کار گرفته می شوند که حتی امکان شست شوی مبل های چرمی را نیز فراهم خواهند کرد. 
به کمک این دستگاه ها، مبل به صورت عمقی تمیز شده و عمیق ترین لکه ها نیز تمیز می شود. لازم به ذکر است که در این روش امکان کنترل فوم و کف وجود داشته که در نتیجه سلامت مبل شما تضمین خواهد شد. دستگاه های پیشرفته بخارشو، دارای مکنده جهت خشک کردن فوم هستند که از این طریق تمامی کف و آب سطح به مخزن مخصوص منتقل می شود. قطعا انجام تمامی موارد ذکر شده، نیاز به مهارت کافی و استفاده از کادری مجرب خواهد داشت.

سخن پایانی 

این مطلب را به شست شوی مبل با بخارشو اختصاص دادیم تا در صورت آلودگی و کثیف شدن مبل هایتان، از اطلاعات کافی در این زمینه برخوردار باشید. بی شک جهت داشتن مبلی تمیز و در عین حال سالم، جهت شست شو بهتر است که به قالیشویی ‌و مبل شویی متبحر و معتبر نظیر قالیشویی ابریشم اصل مراجعه کنید، زیرا استفاده از دستگاه های بخارشوی پیشرفته نیاز به تخصص دارند.