همه ما از دوران کودکی تقریبا هر ساله شاهد شستشوی فرش های منزلمان به ویژه در خانه تکانی های نوروز بوده‌ ایم. قبل تر مردم فرش های خود را در حیاط خانه و با روش های سنتی می شستند. اما رفته رفته با شکل  گرفتن زندگی های  آپارتمانی و عدم وجود فضای کافی، دیگر شرایط مناسبی برای شستشوی فرش در منزل وجود ندارد. به همین دلیل امروزه شرکت ‌های قالیشویی با ارائه خدمات به مردم کار آنها را راحت کرده و نیاز آنها به شستشوی فرش با روش‌ های سنتی را برطرف کرده اند.  مواد شوینده مناسب یکی از مهم ترین موارد  برای شستشوی فرش است که حتما باید مورد توجه قرار گیرد. استفاده از مواد نامناسب موجب پوسیدگی و آسیب دیدن الیاف فرش می‌ شود. در گذشته زمانی که لکه ای روی فرش ظاهر می شد برای از بین بردن آن از روش‌ هایی همچون استفاده از بخار، استفاده از نمک و استفاده از جوش شیرین و سرکه کمک گرفته می شد. اما باید بدانید هیچ کدام از این روش ها همه لکه ها را ناپدید نمی کرد، به همین دلیل امروزه از شامپو فرش برای این منظور استفاده می کنند. از آنجا که الیاف فرش های مختلف با هم تفاوت دارند، باید شامپو فرش متناسب با این الیاف انتخاب شود تا هیچگونه آسیبی به فرش نرسد. استفاده نامناسب و افراطی از شامپو فرش باعث پوسیده شدن الیاف فرش می شود. زیرا در این صورت فرش تنها از نظر ظاهری تمیز شده و جرم ها و آلودگی‌ های سطح فرش، به عمق فرش نفوذ می کند و رنگ فرش کمرنگ می شود. پس بهترین روش برای تمیز کردن فرش ها سپردن آنها به یک قالیشویی معتبر برای شستشو می باشد. زیرا در قالیشویی ها با مواد مناسب، تجهیزات پیشرفته و روش های اصولی ، فرش را تمیز می کنند.

قالیشویی ها از چه موادی برای شستشوی فرش استفاده می کنند؟

در شرکت های قالیشویی بسته به نوع فرش، از موادی مانند سدیم، کلر، پودر رختشویی، آب ژاول و… استفاده می شود. انتخاب نوع مواد شوینده به میزان چربی انباشته در فرش بستگی دارد و انتخاب مناسب این مواد باعث بهتر تمیز شدن فرش و درخشندگی آن می شود.
قالیشویی ها از هیپوکلریت به منظور سفید کردن ریشه های فرش و از هیدروسولفیت رنگ بری از روی فرش استفاده می کنند. همچنین برای دادن جلای بیشتر به فرش‌ ها آن ها را در ماده ای به نام کلسیم هیپوکلریت قرار می دهند. سود سوز آور هم برای تمیز کردن الیافی همچون پشم و ابریشم پنبه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در شستشوی فرش با روش های سنتی، به دلیل‌ استفاده از آب و پودر، گاهی رنگ فرش زرد می شود که دلیل آن خارج نشدن کامل  آب چرک و عدم شستشوی کافی فرش است. تنها راه چاره برای از بین بردن زرد آب فرش به کار بردن آب ژاول یعنی همان مایع سفید کننده در تمیز کردن آن است.
شستشوی فرش دستبافت باید به صورت تخصصی و توسط قالیشویی های حرفه ای انجام شود. با توجه به ارزش و حساسیت این نوع فرش، استفاده از مواد شوینده با کیفیت و تثبیت کننده رنگ فرش اهمیت بسیاری دارد. در شستشوی فرش های دستباف ابریشمی، می توان از مواد قلیایی و محلول کلسیم هیپوکلریت به منظور جلای فرش استفاده کرد. مواد احیا کننده نیز به دلیل قابلیت انحلال زیاد، به اندازه ای که به پشم فرش آسیب نزنند، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
برای شستشوی فرش های ماشینی نیز، بر اساس نوع تار و پود فرش، از پودر رختشویی یا شامپو فرش استفاده می شود. به این صورت که ابتدا یک ماده شوینده که کف فراوانی می کند را روی فرش ریخته و سپس با استفاده از برس، کف روی سطح فرش کشیده می شود. در انتهای کار گرد و غبار باقی مانده در فرش به وسیله جارو برقی جمع آوری می گردد.
شستشوی فرش ها توسط قالیشویی باعث می شود علاوه بر آسیب نرسیدن به کیفیت فرش ها، ظاهری زیبا تر و درخشان تر پیدا کنند.

 

موادی که قالیشویی ها برای شستشوی فرش استفاده می کنند

 

شستشوی فرش با مواد شیمیایی چه آسیب هایی به آن می رساند؟

اگر چه مواد شیمیایی فرش را با سرعت بیشتری تمیز می‌ کنند و روش استفاده از آنها کاملا ساده است، اما ممکن است در صورت عدم استفاده صحیح و مقدار مصرف زیاد ضرر هایی هم داشته باشند. شامپو های مخصوص فرش و یا سایر مواد شوینده شیمیایی که از ترکیب حلال‌ های قوی شیمیایی ساخته شده‌ اند، اگر به تناسب با آب مخلوط نشوند یا در میزان استفاده از آنها افراط شود، ممکن است آسیب‌ های شدید و جبران‌ ناپذیری به همراه داشته باشند. یکی از آثار سوءی که این مواد می توانند داشته باشند، آسیب رساندن به بافت و الیاف فرش است که این مسئله معمولا به دلیل قدرت بالای حل‌ کنندگی مواد شیمیایی و عدم ترکیب متناسب آنها با آب به وجود می آید. برای شستشوی فرش با وایتکس نیز باید بدانید چگونه این مواد را مورد استفاده قرار دهید.

نکات مهم درباره مواد شوینده فرش

اولین نکته ای که در خصوص شستشوی فرش باید به آن توجه کنید این است که از محلول شوینده به حد مجاز استفاده کنید. بسیاری از افراد گمان می‌ کنند هرچه بیشتر از مواد شوینده برای شستشوی فرش استفاده کنند، نتیجه ایده آل تری به دست می‌ آورند. در صورتی که با این کار تنها خارج کردن کف‌ ها از فرش سخت‌ تر می‌ شود.
توجه داشته باشید، چنانچه کف در بافت فرش باقی بماند، امکان اینکه فرش سریع تر پوسیده شود وجود دارد. به علاوه پس از خشک شدن فرش، گرد و غبار بیشتری جذب‌ آن شده و زودتر کثیف می‌ شود.
نکته مهم دیگری که در هنگام شستشوی فرش باید مورد توجه قرار گیرد، مقدار آب مصرفی و همچنین رطوبت فرش است. خیس کردن بیش‌ از حد قالی نه‌ تنها موجب دیرتر خشک شدن آن می‌ شود، بلکه موجب سنگین‌ تر شدن فرش و آسیب رسیدن به بافت آن نیز می شود.

 

مواد شوینده شیمیایی برای شستن فرش

 

جمع بندی

شستشوی نامناسب فرش با استفاده بیش از حد از مواد شوینده شیمیایی موجب آسیب رسیدن به بافت فرش و نابودی آن می شود. در روش های سنتی شستشو و خشک کردن فرش گاهی به دلیل کاربرد نادرست مواد شوینده، خارج نکردن کامل آب و عدم خشک کردن صحیح، فرش دچار زردآب شده و یا به الیاف آن آسیب می رسد. بهتر است شستشوی فرش به ویژه فرش های دستباف که از ارزش و حساسیت بیشتری برخوردارند توسط افراد حرفه ای و در قالیشویی های معتبر انجام شود. این شرکت ها با استفاده از مواد شوینده متناسب با الیاف فرش ‌و تجهیزات پیشرفته، فرش های شما را با بهترین حالت ممکن شسته و خشک خواهند کرد تا هیچگونه آسیبی به بافت آنها وارد نشود. قالیشویی ابریشم اصل یکی از شرکت های فعال در زمینه قالی شویی، موکت شویی، مبل شویی، ترمیم و رفو انواع فرش ماشینی و دستبافت است که دارای مجوز از اتحادیه قالیشویی های تهران است. این مجموعه با به کار گیری نیروهای متخصص، تجهیزات تمام اتوماتیک و استفاده از فرمولاسیون ویژه نانوشویی خدمات باکیفیت خود را با قیمت مناسب به مشتریان ارائه می‌ دهد.