تا به حال به این موضوع فکر کردید که فرش ها را در سال چند بار باید شست؟
و یا اینکه آیا تعداد دفعات شستن فرش در سال اهمیت دارد یا ندارد؟
همه ما میدانیم که فرش ها از دیرباز یکی از اصلی ترین وسایل خانه هر ایرانی به شمار می رفته و هنر قالیبافی نیز به عنوان یک هنر اصیل و دیرینه ایرانیان محسوب می شود. وجود فرش های متنوع و متفاوت در منازل و استفاده زیاد از این وسیله اهمیت شستشوو نگهداری از آن را افزایش می دهد. شستشوی فرش و قالی در گذشته به عنوان یک سنت شناخته می شد و در بین همه ایرانیان در ایام نزدیک به عید نوروز شستشوی فرش مرسوم بود. در حال حاضر اما با توجه به گران قیمت بودن فرش ها، روش صحیح در نگهداری و شستشوی آن دارای اهمیت بیشتری است. برای نگهداری و سالم ماندن بیشتر فرش نظافت و شستشوی دقیق و اصولی آن می تواند نقش بسزایی داشته باشد. اما باید دقت داشته باشیم که آیا شستشوی بیش از حد فرش کاری درست است و یا ممکن است باعث آسیب رسیدن به آن شود.
تا انتهای این مطلب از قالیشویی ابریشم اصل ما را همراهی کنید تا پاسخ این سوال خود را پیدا کنید.

چرا باید فرش را شست؟

از مهم ترین راه ها برای حفظ و نگهداری فرش ها تمیزی آن ها است زیرا فرش ها در معرض آلودگی زیادی قرار دارند و همین امر باعث می شود که از زیبایی آن ها کاسته شود و همچنین باعث ایجاد آسیب هایی به فرش می شود. علاوه بر این آلوده بودن فرش می تواند باعث ضرر رساندن به سلامت افراد شود زیرا فرش ارتباط مستقیم با بدن دارد و در صورت آلوده بودن این آلودگی را به افراد منزل منتقل می کند. اما دانستن اینکه فرش ها را در سال چند بار باید بشوییم بسیار اهمیت دارد.

تعداد دفعات شستشوی فرش

فرش را در سال چند بار باید شست؟

این نکته که فرش را در طول سال چند بار باید بشوییم بستگی به شرایط و ویژگی هایی دارد. اینکه فرش شما چه جنس و شرایطی دارد باید حتما در نظر گرفته شود زیرا در غیر اینصورت ممکن است دچار آسیب شود.
اگر رفت و آمد در منزل شما زیاد است طبیعتا فرش ها در معرض آلودگی زیادی قرار می گیرند. همچنین اگر کودک خردسال در منزل دارید باعث می شوند لکه هایی مانند لکه آبمیوه و یا رنگ های نقاشی و ...  روی فرش باقی بماند. با توجه به این شرایط و نوع آلودگی ایجاد شده روی فرش می توانید در فاصله هر 6 ماه فرش را برای شستشو به قالیشویی بدهید. یکی دیگر از عواملی که می تواند در بیشتر شدن آلودگی فرش ها موثر باشد این است که فرش ها را به طور مکرر و نظافت و جارو نکنید. جارو نکردن فرش حداقل یکبار در هفته می تواند باعث جذب گرد و غبار و آلودگی ها شود و همین امر نیاز به شستشوی فرش را بیشتر می کند.
اما چنانچه شما از افرادی هستید که فرش های خود را به صورت منظم جارو برقی می کشید و در صورت ایجاد لکه هایی مانند لکه چای، آبمیوه و هر نوع لکه دیگری بلافاصله آن را تمیز می کنید. می توانید فرش های خود را هر 10 ماه و یا یکسال برای شستشو به یک قالیشویی معتبر بسپارید.
حال این سوال مطرح می شود که آیا شستشوی مکرر و زیاد فرش چه مشکلی می تواند داشته باشد و یا اینکه آیا شستن زیاد فرش مضر است؟ در ادامه مطلب به پاسخ این سوال می پردازیم.

آیا شستن زیاد فرش مضر است؟

شستشوی زیاد و مکرر فرش می تواند به مرور دچار پوسیدگی و آسیب رسیدن به فرش شود از طرفی استفاده از مواد شوینده نامناسب نیز می تواند هم باعث آسیب رسیدن به بافت فرش شود و هم دچار تغییر رنگ آن گردد. استفاده از چندین مدل مواد شوینده و ترکیب کردن آنها نیز می تواند باعث ایجاد خسارت هایی به فرش شود به همین دلیل توصیه می شود در شستن فرش هرگز از وایتکس حتی به مقدار کم استفاده نشود. برای شستن فرش بهتر است که مواد شوینده را در سطح کوچکی از فرش امتحان کنید تا از آسیب نزدن به فرش مطمئن شوید. بهترین شوینده برای شستن فرش در خانه استفاده از پودر لباسشویی و شامپو فرش است این مواد را در یک سطل بزرگ با آب مخلوط کنید و با یک استفنج روی فرش بکشید. دقت داشته باشید آبی که برای این کار استفاده می کنید ولرم باشد و از آب بسیار داغ برای شستن فرش استفاده نکنید زیرا لطافت و نرمی فرش را از بین می برد.

دفعات شستشوی فرش در سال

شستشوی فرش دستبافت و ماشینی

همانطور که گفتیم برای کم کردن دفعات شستشوی فرش باید به طور مکرر آن ها را تمیز کرد و در صورت ایجاد لک بلافاصله آن را از بین برد.
اما در صورتی که قصد دارید فرش را در منزل بشویید باید دقت کنید که فرش دستبافت را باید با آب سرد بشویید تا به ترکیب رنگ فرش آسیب نرسد و رنگ ثابت بماند. مناسب ترین شوینده برای فرش دستبافت شامپو فرش است و بهتر است از مواد قلیایی استفاده نکنید. و پس از شستشو اجازه دهید که به طور کامل خشک شود و پس از آن فرش را پهن کنید.
برای شستشوی فرش های ماشینی ابتدا گرد و غبار فرش را بگیرید و روی یک سطح پهن کرده با استفاده از پودر دستی و یا شامپو فرش آنرا بشویید. برای شستن فرش ماشینی از آب ولرم و نه زیاد داغ استفاده کنید بعد از شستن فرش را با استفاده از یک پارو آب گیری کنید و در معرض هوای بیرون اجازه دهید کاملا خشک شود.

جمع بندی

همانطور که بیان کردیم شستن و نگهداری فرش ها در حفظ سلامت و زیبایی آن ها اهمیت زیادی دارد. اما بهترین راه برای شستشوی فرش انتخاب یک قالیشویی معتبر است. یک قالی شویی خوب فرش ها را با استفاده از مواد شوینده مناسب و با روش صحیح شسته و در نتیجه به بافت و رنگ فرش آسیبی وارد نمی شود. قالیشویی ابریشم اصل یکی از معتبرترین و قدیمی ترین قالیشویی های تهران بزرگ است که طی سالها فعالیت خود با استفاده از کادری مجرب و متخصص توانسته است رضایت مشتریان خود را فراهم آورد. این مجموعه آماده ارائه خدمات ویژه قالیشویی، موکت شویی، مبل شویی، رفو، ترمیم و ... به همشهریان خود در تمام طول سال می باشد.