قدمت و ساختار جالب فرش ‌ها سبب شده است که روز به روز بر تنوع و انواع آن اضافه شود. فرش شگی که با توجه به خصوصیت اصلی خود نامگذاری شده است یکی از انواع مدل ‌های فانتزی محسوب می‌شود که در بافت آن از تنوع نخ فراوانی بهره گرفته می‌شود. شگی (Shaggy) یک کلمه انگلیسی و به معنای مو بلند یا پرز بلند است. این محصولات فوق العاده زیبا روش شستشوی منحصر به فردی نیز دارند. این مهم به علت نوع پرز و نحوه شستشوی متفاوت آن است. شستشوی فرش شگی کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد بنابراین بر آن شدیم تا راهکارهایی برای شستن آن متذکر شویم. با خواندن این مطلب از فرش ‌های نفیس خود بهتر مراقبت کنید و بر طول عمر آن ها بیفزایید.

آشنایی با فرش شگی

همان طور که به آن اشاره کردیم شگی از یک کلمه انگلیسی گرفته شده است. زیرا این مدل کالا ابتدا در کشورهای اروپایی و غربی رواج پیدا کرد و پس از آن به کشور ما ایران نیز وارد شد. به دلیل علاقه بالای ایرانیان به فرش، این محصول روز به روز در حال گسترش طرح و مدل است. جنس‌ های مختلف پروپیلن، پلی استر، پشم و اکریلیک ساختار اولیه فرش ‌های شگی را تشکیل می‌دهد. هنگام بافت فرش از نخ‌ های قطعه قطعه شده‌ای به نام پایل استفاده می‌شود. در حالت عادی ارتفاع هر پایل حدود ۱۱ میلی ‌متر است اما در قالی شگی فایل ‌های مورد استفاده تا ۳۳ میلی ‌متر نیز قد دارند. به نظر می‌رسد همین دلیل برای خاص بودن نحوه شستشوی فرش شگی کافی باشد. زیرا بلند بودن پرز‌های آن سبب می‌شود که نظافت و تمیز کردن آن چندان ساده نباشد. از لحاظ ابعادی نیز می‌توان گفت بزرگترین اندازه آن در بازار ۳.۵×۲.۵ متر است. آن ها می‌توانند از طرح های تک رنگ، چند رنگ و متشکل از اشکال متفاوتی تشکیل شوند. یک دکوراسیون خاص و هیجان انگیز نتیجه استفاده از فرش‌ های شگی در منزلی مدرن است. اما به دلیل آنکه این مدل کالا بیشتر برای اتاق ‌ها و به خصوص اتاق کودک استفاده می‌شود مستعد کثیف شدن زودتر است. همچنین وجود پرز‌های بلند و ماکارانی شکل، سبب جمع شدن انواع آلودگی و کثیفی در آن می‌شود.

 

آشنایی با فرش شگی و شستشوی آن

 

تفاوت نحوه شستشوی فرش شگی با دیگر فرش ها

نحوه شستشوی فرش شگی به دلیل تفاوت‌ ها و تمایزهایی که با دیگر انواع فرش دارد، سبک خاص خود را می‌طلبد. همانگونه که شستشوی فرش دستبافت نیاز به رعایت نکات و حساسیت ‌های بالایی دارد، این مدل کالا نیز به دلیل بلند بودن پرز و محل تجمع گرد و خاک یا آشغال‌ های ریز و درشت شدن، روش شستشوی ویژه ‌ای دارد. به طور کلی این مدل کالا می‌تواند در خانه یا توسط یک قالیشویی معتبر شسته شود که در بخش بعدی به روش انجام آن به طور کامل خواهیم پرداخت.

شستشوی فرش شگی در منزل

اگر شرایط شستشو و نظافت در خانه را دارید و می‌خواهید فرش شگی خود را در منزل شستشو دهید مراحل زیر را انجام دهید:

•    تکاندن و غبار روبی

اگر امکان انتقال و حرکت دادن فرش را دارید، آن را به فضای باز منتقل کنید و با یک چوب یا میله بلند به خوبی بتکانید. ادامه دادن این کار سبب می‌شود که گرد و غبار کلی و آشغال ‌ها از داخل قالی بیرون بیایند.
حال وقت آن رسیده است که جارو برقی را به صورت یک خط مستقیم در عرض آن به جلو و عقب حرکت دهید تا بخشی از گرد و غبار باقیمانده در لابه لای پرز‌ها را بیرون کشد. این کار را می‌توانید یک بار نیز با عکس کردن جهت زیر و روی فرش انجام دهید. یعنی یک بار روی آن به طور کامل جارو گردد و بار دیگر سمت پشت آن به خوبی غبار روبی شود. با تکان ‌هایی که به پشت این مدل قالی داده می‌شود تمامی کثیفی های گیر کرده لای پرز‌ها به راحتی بیرون می‌آیند. در نهایت هنگامی که روی پرزدار فرش به طرف بیرون است از برس جاروبرقی یا یک برس دستی کوچک که آشغال ‌های باقیمانده را پاک می‌کند استفاده کنید.

•    تمیز کردن لکه‌ ها

در شستشوی فرش شگی در این قسمت به کمک یک پارچه سفید به آرامی چند بار روی لکه‌ ها ضربه بزنید تا به داخل پارچه جذب شوند. لطفاً توجه کنید که این کار را با مالش روی فرش انجام ندهید چون ممکن است لکه در سطح آن پخش گردد. پس از این مرحله توسط یک پارچه نم ‌دار کار ضربه زدن را ادامه دهید.
برای از بین بردن لکه ‌های سخت نیز می‌توانید از محلول آب ولرم با سرکه استفاده کنید. یک دوم فنجان برای هر ۱۲۰ میلی ‌لیتر آب میزان مناسبی به شمار می‌آید. برای این کار پارچه را آغشته به محلول کنید و به آرامی روی لکه بکشید تا محلول را به خود جذب کند.
در این مرحله اگر نگران آسیب دیدن فرش توسط محلول آب و سرکه هستید می‌توانید از مشاوره یک متخصص و کاربلد این عملیات مثل قالیشویی ابریشم اصل که متخصص تمیز کردن حرفه ‌ای انواع فرش ایرانی، غیر ایرانی، دستبافت و ماشینی است، بهره‌مند شوید. لکه ‌های بسیار سخت مانند جوهر و رنگ‌ های سمج ممکن است نیاز به یک تمیزکاری اصولی و ماهرانه داشته باشند.

•    عملیات شستشو 

با وجود آنکه متخصصان حوزه فرش، شستشوی فرش شگی در منزل را توصیه نمی‌کنند، در این مرحله می‌توانید از آب و مایع ظرفشویی یا شامپو فرش برای شستن بهره برید. رطوبت بیش از حد یا شستشوی بیش از اندازه می‌تواند به الیاف این مدل آسیب برساند و پرز‌ها را خراب کند. بخارشو ها نیز برای انجام این کار مناسب نیستند زیرا قدرت مکش آن ها برای الیاف این جنس بیش از اندازه زیاد است. همچنین به دلیل آنکه امروزه در منازل کمتر پیش می‌آید که امکان شستشوی فرش‌ به روش ‌های قدیمی که آن را در حیاط پهن می‌کردند و با استفاده از آب زیاد شستشو می‌دادند وجود داشته باشد. استفاده از یک اسفنج و محلول فوق، برای تمیز کردن آن کافی است. سپس سعی کنید فرش را در هوای مرطوب قرار دهید تا کاملا خشک گردد.

نکاتی درباره فرش شگی

با ذکر چند نکته ساده اما کاربردی فرش شما علاوه بر آنکه دیرتر کثیف می‌شود عمر بیشتری نیز پیدا می‌کند. این جزئیات موارد زیر هستند:
•    حداقل هفته ‌ای دو بار جارو کشیدن برای جلوگیری از تجمع زیاد آشغال
•    استفاده از سر مخصوص شانه مانند جارو برقی برای تمیز کردن پرزهای بلند
•    چرخاندن فرش هر چند وقت یکبار برای استفاده متعادل از همه قسمت های آن
•    عدم استفاده از شوینده های قوی برای تمیز کردن این کالای حساس
•    پاک کردن سریع لکه ها در همان هنگام پیدایش
•    عدم راه رفتن با کفش روی پرزها

 

نحوه شستشوی فرش شگی

 

شستن فرش شگی در منزل یا قالیشویی؟

درست است که فرش ‌های شگی ابعاد آنچنان بزرگی ندارند که شستشوی آن به نظر سخت آید. اما به دلیل نوع پرز بلند این اجناس دو مسئله به وجود می‌آید که سپردن آن به قالیشویی کاری منطقی‌ تر به نظر می‌آید. آن دو دلیل شامل سختی تمیز کردن پرز‌های بلند و دیگری تجمع بیش از حد کثیفی و آشغال در این ناحیه به شمار می‌آیند. خدمات یک شرکت قالیشویی که از تجهیزات مدرن صنعتی و نیروهای متخصص به اضافه شوینده ‌های منحصر به فرد بهره برده است می‌تواند شستشوی فرش شگی را به بهترین نحو ممکن انجام دهد. اینگونه افراد دغدغه و نگرانی صدمه دیدن فرش یا خوب شسته نشدن آن را ندارند.
در بسیاری از مواقع هنگام شستشوی قالی در منزل انجام دادن حتی یک مرحله به ظاهر کوچک می‌تواند نتایج نا خوشایندی بر جای گذارد. به عنوان مثال اگر وقت و حوصله کافی برای تمیز کردن این فرش ‌ها را داشته باشید اما با نحوه تمیز کردن آن و به خصوص لکه زدایی صحیح آشنا نباشید، پایان دلخواه حاصل نمی‌گردد. همچنین اگر فضای کافی برای انجام این کار را به خاطر زندگی آپارتمان نشینی نداشته باشید، نمی‌توانید عملیات غبار روبی و آبکشی را به طور کامل انجام دهید. در نهایت با استفاده از یک شوینده یا لکه بر نامناسب نیز احتمال رنگ پس دادن فرش یا طرح های آن دور از ذهن نیست. پس می‌توانید با خاطری آسوده این مدل کالا را به یک قالیشویی معتبر بسپارید و طی کوتاه ترین زمان آن را پاکیزه و خشک شده تحویل بگیرید. سپس از تمیزی و درخشندگی بی‌ نظیر آن لذت ببرید.
برای مطلع شدن از هزینه قالیشویی فرش شگی نیز باید عوامل متعددی را در نظر بگیرید. تعرفه اتحادیه، ابعاد، وجود الیاف و پرز‌های بلند در این نوع متفاوت قالی و نوع لکه در صورت وجود بر تعیین قیمت نهایی قالیشویی تاثیر می‌گذارد.

سخن پایانی

با مشخصات و طرز شستشوی فرش شگی در منزل آشنا شدیم. وزن سبک، تراکم کم، نرمی و راحتی، تنوع بالا، زیبایی و قیمت مناسب از دلایل علاقه افراد برای خرید این فرش محسوب می‌شود. اما اگر در مورد شستشوی فرش شگی دچار تردید شده ‌اید، با اطمینان کامل آن را به متخصصان زبده مجموعه قالیشویی ابریشم اصل بسپارید و شاهد یک نتیجه عالی باشید. این مجموعه با بهره‌گیری از دستگاه های حرفه ‌ای، پرسنل متعهد و وظیفه شناس و شوینده های استثنائی سنگینی کار نظافت انواع فرش، قالی، موکت و مبل را از دوش مشتریان خود برمی‌دارد.